Tantárgy adatlapja
A tárgy célja elméleti és gyakorlati ismeretek
nyújtása a sajátos nevelési igényű tanulók többségi keretek között történő
foglalkoztatásának törvényi és szakmai kereteiről, hatékony pedagógiai
módszerekről. A tárgy tanulmányozása során a tanárjelöltek felkészülnek a
sajátos nevelési igényű tanulók integrált, többségi keretek között történő
foglalkoztatására. A kitűzött célok, a következő
témakörök elméleti és gyakorlati feldolgozásával valósulnak meg: Az SNI
gyermekek csoportjai a Közoktatási törvény szerint. A NAT vonatkozó
irányelvei. Gyógypedagógiai
alapfogalmak - paradigmaváltás a gyógypedagógiában. Gyógypedagógiai és
gyógypedagógiai pszichológiai ismeretek. Tanulási, fejlesztési, nevelési
stratégiák, módszerek. SNI tanulók segítése a közoktatásban. A gyógypedagógus,
fejlesztő pedagógus és pedagógus együttműködése. Egyéni fejlesztési tervek
készítése. Az értékelés sajátosságai az inkluzív csoportban, a formatív
értékelés kiemelt szerepe, az eltérésekhez igazodó differenciálás az
értékelés során, önértékelés, értékelés csoportban. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
A 2011. évi CXC. törvény a
nemzeti köznevelésről
32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 11. § (2) bekezdése A Kormány 110/2012. (VI. 4.) rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetésérol és alkalmazásáról Adorján K. – Damó E.: A diszlexia – veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre. RAABE Kiadó, 2005. Auer Éva és mts. Habilitációs és rehabilitációs tevékenységek, II. Módszertani útmutató, SuliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht. Budapest, 2005. CD formátum Gordosné Szabó Anna (szerk.): Gyógyító pedagógia. Nevelés és terápia. Medicina, Budapest (2004) Gordosné Szabó Anna: Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2004. Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai
alapismeretek, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest,
2000. Kőpatakiné Mészáros Mária (szerk.) Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagógusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. Budapest, 2008. Mesterházi Zsuzsa: Rehabilitációs módszerek In. Illyés S.: Gyógypedagógiai alapismeretek Budapest, 2000. 68-69. o. Torda Ágnes: az integrált iskoláztatás hatása a gyermek személyiségfejlődésére In. Gordosné: Gyógyító pedagógia. Medicina, Budapest (2004) Wendet, P. H.: A hiperaktív gyermek, serdülő és felnőtt. Medicina, Bp., 1997. |