Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A sajátos nevelési igény pedagógiája
Tárgy kódja: BOLTP01500
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Szőke-Milinte Enikő
Tárgyleírás:

A tárgy célja elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a sajátos nevelési igényű tanulók többségi keretek között történő foglalkoztatásának törvényi és szakmai kereteiről, hatékony pedagógiai módszerekről. A tárgy tanulmányozása során a tanárjelöltek felkészülnek a sajátos nevelési igényű tanulók integrált, többségi keretek között történő foglalkoztatására.

A kitűzött célok, a következő témakörök elméleti és gyakorlati feldolgozásával valósulnak meg: Az SNI gyermekek csoportjai a Közoktatási törvény szerint. A NAT vonatkozó irányelvei. Gyógypedagógiai alapfogalmak - paradigmaváltás a gyógypedagógiában. Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai ismeretek. Tanulási, fejlesztési, nevelési stratégiák, módszerek. SNI tanulók segítése a közoktatásban. A gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus és pedagógus együttműködése. Egyéni fejlesztési tervek készítése. Az értékelés sajátosságai az inkluzív csoportban, a formatív értékelés kiemelt szerepe, az eltérésekhez igazodó differenciálás az értékelés során, önértékelés, értékelés csoportban.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve

A nevelési-oktatási intézmény

ek működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 11. § (2) bekezdése

A Kormány 110/2012. (VI. 4.) rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetésérol és alkalmazásáról

 

Adorján K. – Damó E.: A diszlexia – veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre. RAABE Kiadó, 2005.

Auer Éva és mts. Habilitációs és rehabilitációs tevékenységek, II. Módszertani útmutató, SuliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht. Budapest, 2005. CD formátum

Gordosné Szabó Anna (szerk.): Gyógyító pedagógia. Nevelés és terápia. Medicina, Budapest (2004)

Gordosné Szabó Anna: Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2004.

Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest, 2000.

Kőpatakiné Mészáros Mária (szerk.) Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagógusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. Budapest, 2008.

Mesterházi Zsuzsa: Rehabilitációs módszerek In. Illyés S.: Gyógypedagógiai alapismeretek Budapest, 2000. 68-69. o.

Torda Ágnes: az integrált iskoláztatás hatása a gyermek személyiségfejlődésére In. Gordosné: Gyógyító pedagógia. Medicina, Budapest (2004)

Wendet, P. H.: A hiperaktív gyermek, serdülő és felnőtt. Medicina, Bp., 1997.

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe