Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A segítő személyisége - tréning a gyermekvédelmi felelős munkájában
Tárgy kódja: BT-PSZ-5230
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Szabó Győzőné
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a gyermekvédelmi felelős kialakítsa magában a segítő attitűdöt: a segítő személy szerepének megismerésével és a tréning során használt eszközök segítségével begyakorolja ezt. Megismerje a segítő beszélgetés eszköztárát, az értő figyelem, a pozitív visszatükrözés fogalmát és módjait. A kurzus során megismeri a mentálhigiénéje számára elengedhetetlenül fontos eszközök alkalmazásának lehetőségeit.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       Segítő szerep

2.       Segítő személy eszköztára

3.       Segítő személyes lelki egészsége

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Rabb, Lawrence: Mélybenéző. Énünk és kapcsolataink gyógyulása, Harmat, Budapest, 1999,

-        Nouwen, Henri J. M.: J. M.: A sebzett gyógyító. Lelkiszolgálat napjaink társadalmában, Ursus Lilbris, Budapest, 2006;

Ajánlott irodalom:

-        Nouwen, Henri J. M.: Nyújtsd kezed. A spirituális élet három mozdulata, Ursus Libris, Budapest, 2007;

-        Bagdy Emőke: Pszichoterápia, tanácsadás, szupervízió, coaching: azonosságok és különbségek, in Kulcsár Éva (szerk.): Tanácsadás és terápia, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2009, 53–78;

-        Tomcsányi Teodóra– Fodor László: Segítő kapcsolat, segítő szindróma, segítő identitás, in Jelenits István – Tomcsányi Teodóra (szerk.): Egymás közt – egymásért, Híd Családsegítő Központ – Szeged-Csanádi Püspökség, Budapest, 1990, 19–45;

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása:

-        A hallgató ismeri a segítő beszélgetés fontosságát és eszközeit, ismeri a lelki egészég megőrzése szempontjából fontos tartalmakat.

Képességei:

-        A hallgató képes alkalmazni munkája során mind a tanulókkal mind szüleikkel a segítő beszélgetés elemeit, segíteni tudja klienseit a szakma szabályai szerint.

Attitűdje:

-        A hallgató törekszik arra, hogy ismerje segítő szerepe erősségeit és korlátait, képes legyen őszintén és hitelesen kommunikálni. Törekszik a saját lelki egészsége megőrzésére.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyermek- és ifjúságvédelem szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZGYI szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe