Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A szociálpedagógia problématerületei és célcsoportjai
Tárgy kódja: BBNCP13300
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szabó József
Tárgyleírás:

Átfogó áttekintést nyújtani azon alapvető problématerületekről és potenciális klienscsoportokról, melyek a szociálpedagógiai tevékenység mindennapi gyakorlatában a leggyakrabban megjelennek. A problématerületekhez kapcsolatban fejleszteni azon módszertani tudást, mely az egyes problémák megelőzésében/kezelésében hatékonyan alkalmazható.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
SIMONYI Ágnes, (szerk.) Nyomorgó családok és szociális szolgáltatások, Budapest, SZMI., 2010. ISBN 978 963 7366 29 1
SZABÓNÉ KÁRMÁN Judit, Családgondozás – krízisprevenció, Budapest, Medicina Kiadó Zrt, 2004. ISBN 9632 42 8757
MINUCHIN, Patricia; MINUCHIN, Salvador; COLAPINTO, Jorge, Krízisről krízisre, A szegény családok segítése, Szociális Szakmai Gyűjtemény 1. Budapest, Animula, 2002. ISBN 963 9410 19 5
Ajánlott irodalom:
FEUER Mária, (szerk.), A családsegítés elmélete és gyakorlata, Szöveggyűjtemény, Budapest Akadémia Kiadó, 2008. ISBN 978 9637372 58 20
SIMOR Ágnes, (szerk.), Művészettel a diszkrimináció ellen, Budapest, Art Secor Alapítvány, 2010. ISBN 978 963 06 9393 6
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
b) képesség
Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.
Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.
c) attitűd
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek
lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
d) autonómia és felelősség
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Képviseli a szociálpedagógia módszereit, ismereteit. Adekvát esetben felelősségteljesen képviseli szakmai szervezeti egységét. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe