Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A társadalmi beilleszkedés folyamata
Tárgy kódja: BMLMC70400M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Földházi Erzsébet
Tárgyleírás:

A társadalmi beilleszkedés című tantárgy célja, hogy a hallgatók alaposan megismerjék a gyermek- és ifjúkori szocializáció folyamatára vonatkozó különböző megközelítéseket (szociológiai, pszichológiai), a szocializáció különböző részterületeit (viselkedési normák, nyelvi szocializáció, nemi szerepek elsajátítása), azokat a közegeket, amelyekben a szocializációs folyamatok zajlanak (család, iskola, egyház, kortárscsoportok, média), továbbá ezek kapcsolatát és egymással való kölcsönhatását.  A kurzus keretében elsajátított ismeretek alapján képessé váljanak arra, hogy felismerjék a szocializációs folyamat során fellépő zavarok okait és ezek társadalmi következményeit, különös tekintettel a családi élet és az oktatás területére.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Bagdy, E. (2002). Családi szocializáció és személyiségzavarok. Budapest, HU: Nemzeti Tankönyvkiadó. (ISBN 9631924157)
Kürti, J. (1988). Az iskolai eredményesség és a szocializáció. Budapest, HU: Akadémiai. (ISBN 9630547104)
Réger, Z. (1990). Utak a nyelvhez: Nyelvi szocializáció, nyelvi hátrány. Budapest, HU: Akadémiai. (ISBN 9630555816)
Somlai, P. (1997). Szocializáció: a kulturális átörökítés és a társadalmi beilleszkedés folyamata. Budapest, HU: Corvina. (ISBN 9631344282)
AJÁNLOTT IRODALOM:
Meleg, Cs. (Ed.) (1996). Iskola és társadalom I. Szöveggyűjtemény. Pécs, HU: JPTE Tanárképző Intézet Pedagógia Tanszéke. Meleg, Cs. (Ed.) (1999). Iskola és társadalom II. Szöveggyűjtemény. Pécs, HU: JPTE Tanárképző Intézet Pedagógia Tanszéke. (ISBN 9636416915)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a társadalom működését veszélyeztető tényezőket és ezeknek az egyénekre, csoportokra, szervezetekre és különösen a családokra gyakorolt hatását.
Rendelkezik alapvető családszociológiai ismeretekkel, tisztában van a családon belüli nevelés pszichológiai hátterével, kérdéskörével.
b) képessége
Képes kompetenciahatárainak megfelelően helyzetelemzésre, kockázati tényezők feltérképezésére, preventív beavatkozások tervezésére és megtételére.
Képes szükség esetén a segítség elfogadására történő szocializálás megvalósítására.
c) attitűd
Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Kapcsolataiban empatikus, nyitott, kezdeményező, ítélkezéstől mentes.
A különböző szocializációs közegek nem normatív működésében előítéletmentes.
d) autonómiája és felelőssége
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi é

s képviseli.
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe