Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus szerepe, hogy elméleti és gyakorlati alapokat nyújtson a képzésben résztvevőknek a veszteség feldolgozásának területén, különös tekintettel a gyász és az azzal való megküzdés lélektanára. A tárgy részletesen foglalkozik a gyász folyamatával, annak pszichológiai hátterével és azokkal a stratégiákkal, amelyek segíthetik az egyéneket a veszteségeik feldolgozásában és az életükben való továbblépésben. A kurzus célja, hogy segítséget nyújtson a hallgatóknak abban, hogy megértsék és hatékonyan kezeljék a veszteségeket, legyen az pl. egy szeretett személy elvesztése, egészségromlás, vagy más fontos életcél vagy kapcsolat megszűnése. A hallgatók képessé válnak arra, hogy támogassanak másokat a veszteségeik kezelésében, és támogató közösséget teremtsenek a gyász folyamatában résztvevők számára.
Főbb témakörök:
1. A gyász folyamata:
A gyász reakcióinak és folyamatának lélektani aspektusai
Az elfogadás, a tagadás, a harag, a depresszió és a megbékélés fázisai
Az egyéni és kulturális, vallási, nemi, életkori különbségek a gyász folyamatában
2. A gyász és az azzal való megküzdés lélektana:
A krízisek és veszteségek hatása az egyén és a közösség pszichológiai egészségére
Az adaptív és maladaptív megküzdési stratégiák
A támogató közeg és a szociális támogatás szerepe a gyász feldolgozásában
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Lindemann, E. (1944). Symptomatology and management of acute grief. American Journal of Psychiatry 101, 141-148.
Benczúr L. (2015). A gyász lélektana. In. Kiss E. Cs., Sz. Makó H. (szerk.) Gyász, krízis, trauma és a megküzdés lélektana, Pécs: Pro Pannonia Kiadói Alapítvány, 11-30.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A szakterület és kapcsolódó ismeretanyagának megszerzése.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.
b) képességei
Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Az önreflexív témák elsajátítása után az áldozattal, túlélővel való együttérzés képességének növelése.
d) autonómia és felelősség
Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.
Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.