Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A veszteség feldolgozása
Tárgy kódja: BT-KISZ-0060
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Matuszka Balázs
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

A kurzus szerepe, hogy elméleti és gyakorlati alapokat nyújtson a képzésben résztvevőknek a veszteség feldolgozásának területén, különös tekintettel a gyász és az azzal való megküzdés lélektanára. A tárgy részletesen foglalkozik a gyász folyamatával, annak pszichológiai hátterével és azokkal a stratégiákkal, amelyek segíthetik az egyéneket a veszteségeik feldolgozásában és az életükben való továbblépésben. A kurzus célja, hogy segítséget nyújtson a hallgatóknak abban, hogy megértsék és hatékonyan kezeljék a veszteségeket, legyen az pl. egy szeretett személy elvesztése, egészségromlás, vagy más fontos életcél vagy kapcsolat megszűnése. A hallgatók képessé válnak arra, hogy támogassanak másokat a veszteségeik kezelésében, és támogató közösséget teremtsenek a gyász folyamatában résztvevők számára.

Főbb témakörök:

1. A gyász folyamata:

A gyász reakcióinak és folyamatának lélektani aspektusai

Az elfogadás, a tagadás, a harag, a depresszió és a megbékélés fázisai

Az egyéni és kulturális, vallási, nemi, életkori különbségek a gyász folyamatában

2. A gyász és az azzal való megküzdés lélektana:

A krízisek és veszteségek hatása az egyén és a közösség pszichológiai egészségére

Az adaptív és maladaptív megküzdési stratégiák

A támogató közeg és a szociális támogatás szerepe a gyász feldolgozásában

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Lindemann, E. (1944). Symptomatology and management of acute grief. American Journal of Psychiatry 101, 141-148.

Benczúr L. (2015). A gyász lélektana. In. Kiss E. Cs., Sz. Makó H. (szerk.) Gyász, krízis, trauma és a megküzdés lélektana, Pécs: Pro Pannonia Kiadói Alapítvány, 11-30.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A szakterület és kapcsolódó ismeretanyagának megszerzése.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.

b) képességei

Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.

Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.

c) attitűdje

Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.

Az önreflexív témák elsajátítása után az áldozattal, túlélővel való együttérzés képességének növelése.

d) autonómia és felelősség

Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.

Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

krízisintervenciós szakpszichológus BSLB-XKISZ szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe