Tantárgy adatlapja
A kurzus a
huszadik század színház- és drámatörténetének azon időszakára koncentrál,
mely a 19. század végétől az 1960-as évekig tart: a klasszikus modernség
horizontjának kialakulásával a posztdramatikus paradigmaváltás időszakáig
terjed. A tárgyalt korszakot a játéknyelvek divergenciája jellemzi: a
színházi realizmus, a színházi avantgárd mellett a századfordulón kialakuló
ún. rendezői színház révén a színházi törekvések heterogenitása kerül
előtérbe. Az előadás a korszak dráma- és színháztörténetének áttekintésén túl
egy tágabb kontextus kijelölését is megcélozza: kitér a jelentősebb modern
színházelméletekre (Appia, Artaud, Brecht, Craig, Mejerhold,
Sztanyiszlavszkij stb.) és az európai színházi játéknyelv hatástörténeti
szempontból megkerülhetetlen alkotóira, alakítóira is. 1. A századforduló újszerű dráma-
és színházi megközelítései ? Marx Reinhardt szecessziós „álomszínháza”. A
naturalista dráma ? Henrik Ibsen, Gerhart Hauptmann, August Strindberg,
George Bernard B. Shaw. 2. A naturalizmus mint színházi
stílus ? Maxim Gorkij, Csehov. Konsztantyin Sztanyiszlavszkij
és a lélektani realizmus. (Moszkvai
Művész Színház) André Antoine és a társadalmi realizmus (Théâtre Libre). 3. A
természethű ábrázolással szemben: az impresszionista és a szimbolista színház
? Arthur Schnitzler, Hugo von Hoffmannstal, Frank Wedekind, Maurice
Maeterlinck. Adolphe Appia és a fény szimbolizmusa. 4. Az
avantgarde színház 1. Szürrealista dráma ? Alfred Jarry. A kegyetlenség
színháza: Antonin Artaud 5. Az
avantgarde színház 2. Futurizmus ?
Vlagyimir Majakovszkij. Vszevolod Mejerhold. 6. Az
avantgarde színház 3. Expresszionizmus
a színpadon: Georg Kaiser, Josef Čapek 7. Az
avantgarde színház 4. A totális színház koncepciója ? Edward Gordon Craig, A
tömegszínház: Max Reinhardt 8. Az epikus,
dialektikus és politikai színház ? Bertold Brecht, Erwin Piscator. 9. A
költői színház ? T.S. Eliot, William Butler Yeats, Jean Giraudoux, Federico
Garcia Lorca. 10. Az
egzisztencialista dráma ? Albert Camus, Jean-Paul Sartre. 11. A
világ drámairodalma a II. világháború után ? Az abszurd dráma I. Eugene
Ionesco, Samuel Beckett. 12. Az
abszurd dráma II. ? Slawomir Mrožek, Witold Gombrowitz, Friderich Dürrenmatt.
13. Az
angol „dühös fiatalok” ? John Osborne, Eugene O’ Neill, Harold Pinter 14. Az
amerikai kritikai társadalomszemlélet a színpadon – Arthur Miller, Edward
Albee, Tennessee Williams. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1. Kékesi Kun Árpád, A rendezés színháza, Budapest, Osiris,
2007. (ISBN 9789633899434) 2. Magyar színháztörténet 1873–1920, főszerk.
Székely György, szerk. Gajdó Tamás, Magyar Könyvklub Országos
Színháztörténeti Múzeum és Intézet, Budapest, 2001. (ISBN 963 547 363 X) 3. Magyar színháztörténet 1920–1949, főszerk.
Bécsy Tamás és Székely György, szerk. Gajdó Tamás, Magyar Könyvklub, 2005.
(ISBN 963 549 241 3) 4. Erika Fischer
an>-Lichte, A dráma
története, Bp., Jelenkor, 2001.739 p. ISBN 963-676-272-4 5. Alternatív színháztörténetek. Alternatívok
és alternatívák, szerk. Imre Zoltán,
Bp., Balassi, 2008. (ISBN 978-963-506-757-2) |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átlátja a 20. századi
drámatörténet műfajainak, szövegtípusainak és jelentős korszakainak főbb sajátosságait. Tájékozott a drámaszövegek és
színházi előadások nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és
módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései
terén. b) képessége Képes értelmezni a 20. századi drámai rodalom jelenségeinek nyelvi, irodalmi sajátosságait, valamint a
világirodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát. Képes átlátni a 20. századi
drámatörténeti hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok
felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából
releváns európai kontextusban. c)
attitűdje Aktivitásuk, érzékenységük nő a
különböző megközelítésű művek megismerése és értelmezése tekintetében. |