Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Alapozó vizuális és művészeti stúdiumok
Tárgy kódja: BBLOP01300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyleírás:

A művészet eredete, a művészet biológiája. A műalkotások, műfajok hatásrendszere.

A népművészet fogalma, népi tárgyalkotás, tárgykultúra. A művészetek helye az óvodai nevelésben. Különböző képzőművészeti, alkotási technikák imitációinak, metódusainak az elsajátítása az óvodai gyakorlatban. Képi-gyakorlati kivitelezés különböző területei, anyagokban rejlő kifejezésmódok. Önkifejező, felismerő, feltáró, felfedező tevékenységek irányítása, gyakorlása rajzi, festészeti, plasztikai alapgyakorlatokban. Kompozíciós gyakorlatok, geometrikus és természeti formák, motívumok, sablonok, dekoratív kitöltések kreatív, az óvodai foglalkozásokat is modellező feladathelyzetekben.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

SZABÓ Attila, Művészettörténet vázlatokban, Győr, Veritas, ISBN 963-640-445-3

HOFER Tamás, FÉL Edit, Magyar Népművészet, Budapest, Corvina, 1975. ISBN 963-13-1017-5

BÁLVÁNYOS Huba, SÁNTA László, Vizuális megismerés, kommunikáció, Budapest, Balassi, 1997. ISBN 963-506-160-9

SZAPPANOS István, Rajzolás, festés, tárgyalakítás az óvónőképző intézetek számára, Budapest, Tankönyvkiadó, 1983. ISBN 963-17-7230-6

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.

Ismeri az óvodás gyermek megismerésének módszereit.

Tisztában van a művészeteknek az óvodás gyermek személyiségfejlődésében betöltött szerepével és hatásrendszerével.

b) képességei

A gyermeki önkifejezést, a művészeti ágakhoz kapcsolódó befogadó és alkotó tevékenységeket szakszerűen támogatja.

Él a digitális környezet adta fejlesztési lehetőségekkel.

c) attitűdje

Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.

Nyitott a szimbolikus önkifejezési formák irányába, művészeti tevékenységekben szívesen vesz részt.

Nyitott az újabb hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatási eredmények, a módszertani innovációk és az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséggel tartozik az óvodás korú gyermek személyiségének sokoldalú, harmonikus kibontakoztatásáért, az egészséges fejlődéshez és fejlesztéshez szükséges személyi, tárgyi környezet megteremtéséért.

Reflektív óvodapedagógusként, autonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.

Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe