Tantárgy adatlapja
A tanegység célja: A pszichopatológiai elméletekbe, modellekbe és a pszichopatológiai jelenségek ismeretanyagába való bevezetés. Megismerkedés az egyes kórformák jellegzetességeivel a BNO-10 és a DSM-IV osztályozása szerint.
Témák:
Pszichopatológia a tudományban és a klinikai gyakorlatban – a pszichés rendellenességek meghatározása; hajdani felfogások és gyógymódok; mai irányzatok a pszichopatológiában.
Az abnormalitás pszichológiai és pszichopatológiai modelljei. A diagnosztikai rendszerek és kézikönyvek (BNO-10, DSM-IV-R) osztályozási elvei.
Organikus kórképek.
Szorongásos kórképek és a fóbiák.
Pánikzavar, stressz-zavarok és kényszeres kórképek.
Hangulatzavarok – a depresszió és a bipoláris kórképek.
Az öngyilkosság.
Szomatoform zavarok és pszichoszomatikus kórképek.
Evés- és testképzavarok.
Skizofrénia és pszichotikus kórképek.
Személyiségzavarok.
Szenvedélybetegségek.
Pszichopatológia az időskorban.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
COMER, Ronald J., A lélek betegségei: pszichopatológia, Budapest, Osiris, 2003. ISBN 963-389-448-4
SZAKÁCS Ferenc (szerk.), Patopszichológiai Vademecum, Budapest, T
ankönyvkiadó, 1997.
TRINGER László, A pszichiátria tankönyve, Budapest, Semmelweis, 2010. ISBN 978-963-965-642-0
FÜREDI János, NÉMETH Attila, TARISKA Péter (szerk.), A pszichiátria magyar kézikönyve, Budapest, Medicina, 2009. ISBN 978-963-226-166-9
Ajánlott irodalom:
Géczy Anna, Az evés pszichopatológiája és az evészavarok kezelésének pszichoterápiás lehetőségei, E-book, PPKE BTK, 2012. ISBN 978-963-308-081-8
NUSSBAUM, Abraham M., A DSM-5 diagnosztikai vizsgálat zsebkönyve, Budapest, Oriold és Társai Kft., 2013. ISBN 978-963-9771-95-6
DSM-IV-TR diagnosztikai kritériumai, Budapest, Animula, 2001. ISBN 963-8089-94-6
BNO-10 zsebkönyv, Budapest, Animula, 2004. ISBN 963-9410-61-6
NÉMETH Attila, FÜREDI János (szerk.), A pszichiátria rövidített kézikönyve, Budapest, Medicina, 2011. ISBN 978-963-226-321-2
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Átfogó tájékozottsággal és ismeretekkel rendelkezik a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia és társtudományok szakirodalmában.
Részletes ismeretekkel rendelkezik a klinikai és egészségpszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.
Részletes ismeretekkel rendelkezik az interperszonális és interkulturális pszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes olyan kutatások tervezésére és kivitelezésére, melyek alkalmasak pszichológiai és kulturális jelenségek több szempontú vizsgálatára.
Képes a kapott eredmények r
eleváns értelmezésére.
Képes a pszichológia módszertani eszközeivel a kulturális jelenségek történeti elemzésére.
Képes véleményét önállóan megfogalmazni a szakmai-tudományos elvárásoknak megfelelően (akár idegen nyelven is) és szakmai fórumokon megvédeni.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
d) autonómiája és felelőssége
Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.
Kutatásait a szakmai etikai követelményeknek és engedélyeknek megfelelően végzi.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.