Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Angol esszéírás 2.
Tárgy kódja: BBNAN20800
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Angol-Amerikai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Földváry Kinga Katalin
Tárgyleírás:

Ismeretanyag: a tudományos esszé megírásához szükséges ismeretanyag. Ennek fő alkotóelemei: az irodalmi műelemzés módszereinek írásbeli alkalmazása, elemzési szempontok önálló kialakítása, megalapozott és következetes érvelés felépítése; a tudományos esszé kritériumai, felépítése, formai követelményei; minimum egy hivatkozásrendszer elsajátítása (ajánlott stílus: MLA) mind a bibliográfiakészítés, mind a szövegben történő hivatkozás tekintetében, valamint egyéb hivatkozási módszerekkel való ismerkedés; jegyzetelési módszerek, hatékony információkezelés, kutatási módszerek; idézési módszerek, parafrazeálás, plagizálás elkerülése; speciális bekezdések. A kurzus alapkövetelménye egy darab önálló tudományos esszé elkészítése a témamegjelöléstől a kész esszéig, az egyes fázisok (témamegjelölés, tézismegjelölés, vázlatkészítés, bibliográfiakészítés, első verzió készítése bibliográfiával és hivatkozásokkal, végleges verzió elkészítése) ellenőrzése mellett.
Kompetenciák: képesség az angol nyelv írásban történő használatára a felsőfokú C típusú nyelvvizsgának megfelelő szinten, valamint képesség az anglisztikai tanulmányokra érvényes ismeretszerzés általános módjainak és alapvető kutatási technikáinak írásbeli alkalmazására.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
MLA Handbook for Writers of Research Papers. New York, The Modern Language Association of America, 2021. ISBN 9781603295611
BOOTH, Wayne C, COLOMB, Gregory G., WILLIAMS, Joseph M., The craft of research. Chicago, University of Chicago Press, 2016. ISBN 9780226239736
BLASKÓ Ágnes, HAMP Gábor, Írás 1.0. Az ötlettől a jól strukturált szövegig. Budapest, Typotex, 2013. ISBN 9789639664654
Ajánlott irodalom:
GRAFF, Gerald, BIRKENSTEIN, Cathy, They say/I say. New York, Norton, 2006. ISBN 9780393924091
ECO, Umberto, Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest, Partvonal, 2012. ISBN 9789639910898
TURLEY, Richard Marggraf, Writing Essays: A guide for students in English and the humanities. London & New York, Routledge, 2015. ISBN 9781138916692

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Ismeri az angol nyelvű kultúrák jellemző írásbeli és szóbeli, szépirodalmi, tudományos és közél

eti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét.
Ismeri az egyénileg, illetve párban, csoportban szervezett tanulás, valamint a tanulóközösségek működésének kapcsolatát.
Ismeri, megkülönbözteti és alkalmazza az infokommunikációs eszközöket, hálózatokat és funkciókat a szakterületén folyó tanuláshoz, feladatainak hatékony és korszerű megoldásához.
b) képességei
Képes legalább egy, Európán kívüli angol nyelvű kultúra, eszmerendszer szempontjából az angol nyelvű kultúrák jelenségeit értelmezni.
Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél angolul, világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Műfajilag sokszínű angol nyelvű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez.
Világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Irányítás mellett képes a tanuló szervezet működtetésében való támogató részvételre.
Képes önállóan, önkritikára épülő tervet készíteni a pályafutásához szükséges tudások, képességek, attitűdök hiányainak a felszámolására, a szakma tanulásában elért eredményekre támaszkodva.
Képes a projektalapú munkavégzésre, rendelkezik a munkamegosztásra épülő együttműködési képességgel, látja a közös sikerhez való egyéni hozzájárulásokat.
Képes alkalmazói tudását az információs technológián alapuló írásbeli és szóbeli kommunikációban fejleszteni.
Értő módon képes idegen nyelvű szakirodalom olvasására, és legalább egy idegen nyelven megbízható szinten ismeri a saját szakterületére jellemző szakkifejezéseket, és alkalmazza azokat.
Képes önállóan írásos elemzések elkészítésére, elvégzett feladatainak szakmai közönség előtti bemutatására szóban és írásban.
c) attitűdje
Más kultúrákat elfogad, törekszik azok megismerésére és megértésére.
Tudatosan képviseli az angol nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.
Törekszik angol szaknyelvi tudásának fejlesztésére.
Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik.
Feladatokhoz kapcso

lódóan folyamatosan fejleszti szövegértési és szövegprodukciós készségét.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal anyanyelvű és angol szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek, plágiummentes ismeretközvetítést alkalmaz.
Az anglisztika területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében.
Felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.
Nyitott az angol nyelvű kultúrák hátterének megismerésére. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

anglisztika BANB-XAN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe