Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Angol nyelvi kompetenciavizsga
Tárgy kódja: BONAT00600
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Angol-Amerikai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Tóth Zsuzsanna
Tárgyleírás:

Az angol nyelvi, tudományos és pedagógiai kompetenciavizsga célja a tanárjelöltek komplex nyelvi megmérettetése C1 szinten, szóban és írásban egyaránt. A vizsga egyfelől általános angol nyelvtudást, másfelől a nyelvtanárok számára elengedhetetlenül fontos speciális nyelvi készségeket (tudományos és a pedagógiai nyelvhasználat) mér. A vizsgának 3 írásbeli és 3 szóbeli komponense van.

Az írásbeli vizsga részei:

1. Angol nyelvhasználat (szókincs és nyelvtan) 

    A teszt komponensei: (1) feleletválasztós szókincs összefüggő szövegben (Context vocabulary),

    (2) lyukas szöveg (Cloze teszt), (3) szóképzés összefüggő szövegben, (4) lyukas mondatok kitöltése

    megadott kulcsszóval, (5) mondat átalakítás (új mondat eleje adott), (6) mondat átalakítás (megadott

    kulcsszóval), (7) lyukas mondatok kitöltése megfelelő igealakkal, (8) hibajavítás mondatokban

2. Olvasott szöveg értése

    Feladattípusok: (1) rövid szövegek – (a) párosítás a szövegek tartalmára vonatkozó állításokkal, (b) az

    olvasott szövegekből választott szavak/kifejezések jelentésének magyarázata a kontextus segítségével.

    (2) egy hosszabb szöveg – (a) szövegértést ellenőrző kérdések megválaszolása, (b) a szöveg adott

    szempont/ok szerinti összefoglalása (80-100 szó terjedelemben). 

3. Írott szövegalkotás

    400 szavas tudományos esszé alfejezetének (ir

odalmi áttekintés) írása megadott források alapján. A

    téma valamilyen nyelvpedagógiai szempontból releváns fogalom, kérdés körüljárása.

A szóbeli vizsga részei:

1. 15 perces tudományos prezentáció tartása valamely, a vizsgázó által választott, nyelvpedagógiai

    témában, melyet a vizsgázó otthon készít el és közönség előtt ad elő vizuális szemléltetéssel (ppt, prezi,

    stb.).

2. Instrukció-adás egy, a vizsgázó által húzott, nyelvi feladathoz egy megadott nyelvi szintre (A1, A2, B1)

    és életkorra, a feladat leírása alapján.

3. Spontán interakció: érvelő beszélgetés – egy nyelvpedagógiai kérdés megvitatása promptok (pl. provo-

    katív/ vitatható állítások) alapján. A vizsga e része párokban történik.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalmak:

McCarthy, M., & O'Dell, F. 2013. English Vocabulary in Use Advanced. CUP. ISBN 978-1-107-63776-4

Jones, Leo. 2002. New Progress to Proficiency. CUP. ISBN 978-0-521-00789-4

McCarthy, M., & O'Dell, F. 2016. Academic Vocabulary in Use. CUP. ISBN 978-1107591660

Hughes, G., & Moate, J. 2007. Practical Classroom English. OUP. ISBN 978 0 19 442279 6

Willis, J. 1981. Teaching English through English. Longman. ISBN 978-0582746084

Ajánlott irodalmak:

Antonia Clare & JJ Wilson. 2012. SpeakOut. Advanced. Pearson. ISBN 978-1-4082-6749-3

Rónay Ágnes. 2015. Emelt szintű angol nyelvtani gyakorlókönyv. Tinta Kiadó. ISBN 978-963-409-029-8

Swan, M., & Walter, C. 2011. Oxford English Grammar Course Advanced. OUP. ISBN- 978-0-19-

   431250-9

McCarthy, M., & O'Dell, F. 2010. English Idioms in Use Advanced. CUP. ISBN: 978-0521744294

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- gazdag, legalább a C1 szintnek megfelelő, szókincs és nyelvtani szerkezetek

- a beszélt és írott angol nyelv szabályainak, regisztereinek magas szintű és tudatos

  ismerete

- az angol nyelv fonetikai-fonológiai, morfológiai, szintaktikai, szemantikai,

  pragmatikai, valamint diskurzus szintű jellemzőinek és ezek összefüggéseinek magas

  szintű és tudatos ismerete 

 

b)   képességei

    - magas szintű (legalább C1), célnyelvi kommunikációs kompetenciával rendelkezik

    - magabiztosan alkalmazza az angol nyelv szabályait

    - jártas a stílusok és stílusrétegek (regiszterek) alkalmazásában

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA12 osztatlan képzés Nappali magyar 12 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe