Tantárgy adatlapja
Korunk
az emberrel kapcsolatos hagyományos beszéd válságának számos jelét mutatja,
melyek – minthogy a morális cselekvés alanyára vonatkoznak – nem hagyják
érintetlenül az etika területét sem. A társadalmi vagy nemek szerinti
meghatározottság, a biológiai és kulturális adottságok kérdése mind sajátos
szempontból kérdőjelezik meg az önmagát megvalósító és a világot
megváltoztatni kívánó személyiség hagyományos egységét. A személyiség milyen
koncepciója teszi lehetővé, hogy az embert továbbra is mint a létére
rákérdező és önnön létéért felelős etikai ágenst tekintsük? A kortárs
szaktudományok vonatkozó kutatásai hogyan befolyásolják az ember kilétéről
alkotott képünket? A szemináriumokon a történeti és kortárs antropológia
(filozófiai embertan) etikai vonatkozásai kerülnek feldolgozásra mind
történeti, mind szisztematikus értelemben, különös tekintettel a genetika és
az agykutatás fontos fejleményeire. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Biczó
Gábor (szerk.): Az idegen: Variációk
Simmeltől Derridáig, ford. Boros János, Orbán Jolán, Teller Katalin,
Debrecen: Csokonai Kiadó, 2004. Kant,
Immanuel: Pölitz-féle metafizikai előadások (1788–89), in Kant, Vallás a puszta ész határain belül és más
írások, ford. Vidrányi Katalin, Budapest: Gondolat Kiadó, 1980, 123–128.
class="MsoNormal" style="text-indent:0cm">Kant,
Immanuel: Válasz a kérdésre: Mi a felvilágosodás, in Kant, Vallás a puszta ész határain belül és más
írások, ford. Vidrányi Katalin, Budapest: Gondolat Kiadó, 1980, 77–85.
(És más kiadások.) Kekes, John, A
gonoszság gyökerei. Fordította Balázs Z. Máriabesnyő- Gödöllő: Attraktor
Kiadó, 2007. Luhmann,
Niklas: Látom azt, amit te nem látsz,
ford. Bittera Dóra et al., Budapest: Osiris Kiadó, 1999. MacIntyre,
Alasdair: Az erény nyomában,
Budapest: Osiris, 1999, 13–179. (I–IX. fejezetek) Mezei
Balázs: Vallás és hagyomány,
Budapest: L’Harmattan, 2004. Pannenberg,
Wolfhart: Mi az Ember? Bp.:
Egyházfórum Alalpítvány, 1998. Ratzinger, Joseph: A
kultúrák válsága. Előadás Bassanóban a „Scuola e cultura cattolica” díj
átvételekor (1992), Budapest: Szent István Társulat, 2005. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek
a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben
hozzájárul |
an style="mso-list:Ignore">a)
Áttekintéssel
rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és
a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről. Elmélyültebb, az illető
problémaköröket részleteiben is feltáró ismereteket szerzett a filozófia több
részterületéről. Elsajátította és aktívan alkalmazni tudja az összetett
tudományos problémákkal foglalkozó dolgozatok elkészítéséhez szükséges
módszertani ismereteket. b)
képességei Képes
analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a
szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli
elhelyezésére és értelmezésére. Képes a fogalmi gondolkodás és az absztrakció
értő használatára. Képes a filozófia egészével, illetve annak egy-egy
részdiszciplínájával, továbbá ezek alkalmazásával kapcsolatos problémák
felismerésére és kreatív kezelésére. Szakmai és interdiszciplináris
ismereteik alapján önálló kutatások kialakítására és lefolytatására képes. A
kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az
információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek
különböző nézőpontok szerint írásban és szóban is képes magas szinten bemutatni.
Képes eredményeit különböző tudományos fórumokon megjeleníteni. Képes
aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai elemzésének áttekintésére és
újragondolására a globális változások legfontosabb - multikulturális,
természeti-környezeti és társadalmi-politikai - összetevői tekintetében. |