Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Autizmus spektrum és a viselkedés értelmezése
Tárgy kódja: BT-ASZT-0130
Óraszám: N: 0/0/0, L: 20/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Beszámoló (háromfokozatú)
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: dr Simó Judit
Tárgyleírás:

 

Az autizmus spektrum megnyilvánulása, az autizmussal összefüggésbe hozható viselkedési mintázat sokszínű, egyénenként rendkívül változatos képet mutat. A viselkedési mintázat a személy életében is folyamatosan változik mind a hosszmetszeti (fejlődés) mind a keresztmetszeti (kontextus) képben. Ugyanakkor az autizmus spektrum zavar azonosításában jelenleg kizárólag a viselkedés elemzésére támaszkodhatunk. A tantárgy részletesen tárgyalja a sokszínű viselkedési mintázat közös jellemzőit, azok változatos megnyilvánulási jegyeit, az autizmus spektrum zavart, mint viselkedési konstellációt. Kitér a viselkedés fejlődéssel összefüggő változásaira, a kritikus életkori szakaszokra és a viselkedést befolyásoló autizmustól független faktorokra. Hangsúlyt fektet a viselkedés és környezeti kölcsönhatás szerepére elsősorban a mindennapi környezet és helyzetek vonatkozásában. Támaszkodva a kognitív működésekről szóló ismeretekre, értelmezési keretet ad a viselkedési minták megértéshez. Tárgyalja az autizmus spektrum zavar diagnosztikájának aktuális kérdéseit, a szereplők felelősségét és szerepét a diagnosztikus folyamatban, a korai diagnózis jelentőségét, a felnőttkori diagnosztika sajátosságait és az öndiagnózissal kapcsolatos kérdéseket. Részletezi az autizmussal társuló és másodlagos állapotokat, azok jelentőségét az egyén életében és az ellátásban.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

J. CLEMENTS; E. ZARKOWSKA: Viselkedés problémák és autizmus spektrum zavarok – Értelmezések és stratégiák a változtatásra, Kapocs Kiadó, 2007. ISBN 9789637723315 (szemelvények)

Ajánlott irodalom:

DR. STE

FANIK KRISZTINA, PREKOP CSILLA: Autizmus spektrum zavarok in. A gyermek- és ifjúkor pszichés zavarainak tankönyve szerk.: Balázs Judit, Miklósi Mónika Budapest, Semmelweis Kiadó, 3.1.4 fejezet. ISBN 9789633313459

ELOISE STARK (2020): Autizmus a nők körében In: Kitekintés autizmus témában, NFSZK, 2020.

REBECCA ANN CHARLTON: Mi történik amikor az autista emberek megöregednek? (The conversation 2016) In: Kitekintés autizmus témában. NFSZK, 2020.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudás

Megismerte az autizmus spektrum zavar sokszínű viselkedési mintázatát és azok közös jellemzőit, tisztában van az autizmus konstelláció fogalmával. Ismeri a viselkedési mintázat egyéni és fejlődési aspektusait, tisztában van a viselkedés és környezeti hatások összefüggéseivel. Ismeri a diagnosztikai folyamat jelentőségét, szereplőit, alapvető lépéseit és a diagnózis felállításának szempontjait, eszközeit, továbbá az autizmussal társuló és másodlagos állapotok természetét és jelentőségét.

b) képesség

Elméleti tudására támaszkodva képes adott autista személy viselkedését összetett keretrendszerben, az autizmusból fakadó eltérések figyelembevételével értelmezni. Képes az autizmus fennállására utaló jeleket felismerni és a saját szakterületének megfelelő, az egyén szempontjait előtérbe helyező támogató lépéseket tenni a szakemberhez irányítás érdekében.

c) attitűd

Nyitott az emberi viselkedés sokszínűségére, a neurodiverzitás fogalmának szemléletében elfogadó és empatikus az emberi viselkedés sokfélesége irányában, ugyanakkor elkötelezett a sajátos egyéni szükségletek kielégítése tekintetében. Mélyebb megértése támogatja a nézőpontváltásban és az autista emberek felé irányuló empátiában.

d) autonómia és felelősség

Tudatosan képes saját és környezete nézőpontját, szemléletét formálni. Képviseli, átadja a szerzett ismereteit az adott célcsoportra adaptált formában.

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

autizmus szaktanácsadó BSLT-XASZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe