Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az erkölcsi érvelés módszerei
Tárgy kódja: BONET00700
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Schmal Dániel
Tárgyleírás:

Az erkölcsi argumentáció alkalmazott módszereinek elsajátítása és ezek alkalmazása. Ez magával vonja a formállogikai és hermeneutikai alapismeretek elsajátítását.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Descartes, René: A módszerről. Elérhető: http://mek.niif.hu/01300/01321/01321.htm

Gadamer Hans-Georg: Igazság és módszer. Bp., 1984.

Husserl, Edmund: Karteziánus elmélkedések. Bp., 2008.

Kant, Immanuel: A tiszta ész kritikája. Bp., 2009, Bevezetés.

Margitay Tihamér: Az érvelés mestersége. Bp.: Typotex, 2007

Platón: Theiatétosz. Bp, 2001,

Zentai István: A meggyőzés útjai. A mindennapi élet meggyőzéspszichológiája. Bp. : Typotex, 2000.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) A tanulói személyiség fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén

Képes a diákokban kiművelni az erkölcsi érzéket, a saját meggyőződés kifejezéséhez és a mások meggyőzéséhez és tiszteletéhez szükséges morális és intellektuális képességeket. Az erkölcsi fejlődés különböző szakaszaiban járó tanulóknak adekvát irányítást, támogatást tud adni a személyes értékrendjük és a konstruktív életvezetésük kialakításához.

b) Tanulói csoportok, közösségek alakításának segítése, fejlesztése terén

Ismeri az egyén és a társadalom életének etikai szempontból hangsúlyos területeit, ké-pes ezeket megjeleníteni a tanulók sajátos világában.

c) Szaktudományi, szakmódszertani és szaktárgyi tudás terén

Szakmai ismereteit folyamatosan bővíti, követi az etikával kapcsolatos publikációkat, tájékozott a legújabb etikai kutatások körében.

d) A pedagógiai folyamat tervezése terén

Képes a tanítandó tartalmak meghatározására és strukturálására. A tanulás-tanítás során felhasználható nyomtatott és digitális tankönyvek, taneszközök, illetve egyéb ismeretszerzési források kritikus elemzésére, valamint a konkrét célokhoz illeszkedő kiválasztására (különös tekintettel az info-kommunikációs technológiára).

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe