Tantárgy adatlapja
Az erkölcsi argumentáció alkalmazott módszereinek elsajátítása és ezek alkalmazása. Ez magával vonja a formállogikai és hermeneutikai alapismeretek elsajátítását. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Descartes, René: A módszerről. Elérhető: http://mek.niif.hu/01300/01321/01321.htm Gadamer Hans-Georg: Igazság és módszer. Bp., 1984. Husserl, Edmund: Karteziánus elmélkedések. Bp., 2008. Kant, Immanuel: A tiszta ész kritikája. Bp., 2009, Bevezetés. Margitay Tihamér: Az érvelés mestersége. Bp.: Typotex, 2007 Platón: Theiatétosz. Bp, 2001, Zentai István: A meggyőzés útjai. A mindennapi élet meggyőzéspszichológiája. Bp. : Typotex, 2000. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul: |
a) A tanulói személyiség fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén Képes a diákokban kiművelni az erkölcsi érzéket, a saját meggyőződés kifejezéséhez és a mások meggyőzéséhez és tiszteletéhez szükséges morális és intellektuális képességeket. Az erkölcsi fejlődés különböző szakaszaiban járó tanulóknak adekvát irányítást, támogatást tud adni a személyes értékrendjük és a konstruktív életvezetésük kialakításához.
b) Tanulói csoportok, közösségek alakításának segítése, fejlesztése terén Ismeri az egyén és a társadalom életének etikai szempontból hangsúlyos területeit, ké-pes ezeket megjeleníteni a tanulók sajátos világában. c) Szaktudományi, szakmódszertani és szaktárgyi tudás terén Szakmai ismereteit folyamatosan bővíti, követi az etikával kapcsolatos publikációkat, tájékozott a legújabb etikai kutatások körében.
d) A pedagógiai folyamat tervezése terén Képes a tanítandó tartalmak meghatározására és strukturálására. A tanulás-tanítás során felhasználható nyomtatott és digitális tankönyvek, taneszközök, illetve egyéb ismeretszerzési források kritikus elemzésére, valamint a konkrét célokhoz illeszkedő kiválasztására (különös tekintettel az info-kommunikációs technológiára). |