Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az írott és a hangzó beszéd szabályai
Tárgy kódja: BBLTI18400
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Varga Andrea
Tárgyleírás:

A tárgy célja:

    A beszéd helyes automatizmusának kialakítása, tudatosítása.

    Az érthetőbb, szebb, célirányosabb beszédszervi mozgások megalapozása és fejlesztése a magyar hangrendszer ismeretében.

    Elemi szintű logopédiai ismeretek nyújtása, amelyek képessé teszik a hallgatókat leendő beszédhibás tanítványaik kiszűrésére, illetve logopédus szakmai felügyelete mellett e hibák javítására, javíttatására.

    A szöveghangosítás szabályainak helyes alkalmazása.

    A tanítói bemutató olvasás mintaszerű végrehajtása.

    A magyar magánhangzók rendszere; magánhangzótörvények.

    A magyar mássalhangzók rendszere; mássalhangzótörvények.

Az anyanyelvi nevelésnek igen fontos és sok gondot okozó részterülete a helyesírás-tanítás és a helyesírás-tanulás. A stúdium célja a helyesírási ismeretek elmélyítése, tudatosítása, bővítése és esetenként korrigálása. Célja továbbá, hogy közvetlenül segítse az íráskultúra megóvását, illetve terjesztését napjaink számítógépes világában. Ezáltal segítse anyanyelvünk megóvását és művelését, ugyanis a korszerűen értelmezett általános műveltségnek nélkülözhetetlen eleme a biztos helyesírás is.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Adamikné Jászó Anna (szerk.) 2004. A magyar nyelv könyve. Trezor Kiadó, Bp.

Hernádi Sándor 1996. Beszédművelés. Osiris Kiadó, Bp.

A magyar helyesírás szabályai. Tizenegyedik kiadás. Akadémiai Kiadó, Bp.

Laczkó Krisztina—Mártonfi  Attila 2004.Helyesírás. Osiris Kiadó, Bp.

A Magyar Nyelvőr, az Édes Anyanyelvünk és a Magyartanítás tananyaghoz illeszkedő cikkei

Ajánlott irodalom:

Montágh Imre 1982. Tiszta beszéd. Bp.

Montágh Imre 1989. Nyelvművesség. Bp.

Montágh Imre – Seper Jenő – Vincze Tamásné 1983. A gyakori beszédhibák. Bp.

Az alsó tagozatos anyanyelvi tankönyvek.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

Rendelkezik a 6-12 éves gyerekek, gyermekcsoportok és környezetük megismerésére, az őket érintő társadalmi folyamatok értelmezésére vonatkozó elméleti és módszertani tudással.

b)    képességei

Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe