Tantárgy adatlapja
A tárgy célja:
A beszéd helyes automatizmusának kialakítása, tudatosítása.
Az érthetőbb, szebb, célirányosabb beszédszervi mozgások megalapozása és fejlesztése a magyar hangrendszer ismeretében.
Elemi szintű logopédiai ismeretek nyújtása, amelyek képessé teszik a hallgatókat leendő beszédhibás tanítványaik kiszűrésére, illetve logopédus szakmai felügyelete mellett e hibák javítására, javíttatására.
A szöveghangosítás szabályainak helyes alkalmazása.
A tanítói bemutató olvasás mintaszerű végrehajtása.
A magyar magánhangzók rendszere; magánhangzótörvények.
A magyar mássalhangzók rendszere; mássalhangzótörvények.
Az anyanyelvi nevelésnek igen fontos és sok gondot okozó részterülete a helyesírás-tanítás és a helyesírás-tanulás. A stúdium célja a helyesírási ismeretek elmélyítése, tudatosítása, bővítése és esetenként korrigálása. Célja továbbá, hogy közvetlenül segítse az íráskultúra megóvását, illetve terjesztését napjaink számítógépes világában. Ezáltal segítse anyanyelvünk megóvását és művelését, ugyanis a korszerűen értelmezett általános műveltségnek nélkülözhetetlen eleme a biztos helyesírás is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Adamikné Jászó Anna (szerk.) 2004. A magyar nyelv könyve. Trezor Kiadó, Bp.
Hernádi Sándor 1996. Beszédművelés. Osiris Kiadó, Bp.
A magyar helyesírás szabályai. Tizenegyedik kiadás. Akadémiai Kiadó, Bp.
Laczkó Krisztina—Mártonfi Attila 2004.Helyesírás. Osiris Kiadó, Bp.
A Magyar Nyelvőr, az Édes Anyanyelvünk és a Magyartanítás tananyaghoz illeszkedő cikkei
Ajánlott irodalom:
Montágh Imre 1982. Tiszta beszéd. Bp.
Montágh Imre 1989. Nyelvművesség. Bp.
Montágh Imre – Seper Jenő – Vincze Tamásné 1983. A gyakori beszédhibák. Bp.
Az alsó tagozatos anyanyelvi tankönyvek.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Rendelkezik a 6-12 éves gyerekek, gyermekcsoportok és környezetük megismerésére, az őket érintő társadalmi folyamatok értelmezésére vonatkozó elméleti és módszertani tudással, gyermekjogi ismerettel.
b) képességei
Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.
c) attitűdje
d) autonómiája és felelőssége