Tantárgy adatlapja
A tudatos erkölcsi fejlődés annak felismerésével veszi kezdetét, hogy az emberhez méltó élet vizsgálatra, formára, személyes elsajátításra szorul. A szeminárium bemutatja a filozófiai önformálás legfontosabb képviselőit és gyakorlatait Szókratésztől Foucault önkultúra fogalmáig.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Foucault, Michael: A szexualitás története III. Törődés önmagunkkal, Budapest, Atlantisz, 43-78.
Hadot, Pierre: A lélek iskolája. Lelkigyakorlatok és ókori filozófia, Budapest, Kairosz, 2010. 279-306.
Kekes, John: The Examined Life, Pennsylvania, Pennsylvania University Press, 2010.
Pieper, Josef: A négy sarkalatos erény, Budapest, Vigilia, 1996.
Platón: Első Alkibiadész, in Apokrif dialógusok, Budapest, Atlantisz, 13-93.
Spaemann, Robert: Erkölcsi alapfogalmak, Egyházfórum, 2001.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
A kurzus segít felismerni az önismeret fontosságát, bátorítja a résztvevőket, hogy vizsgálják meg saját életüket a gyakorlati filozófia több évezredes, maradandó belátásainak fényében.
b) képesség
A szeminárium arra ösztönzi résztvevőit, hogy viseljenek felelősséget saját életükért, s a filozófia útmutatásai alapján építsenek ki magukban olyan habitusokat, melyek nélkülözhetetlenek a jó emberi élethez.
Segíti a résztvevőket, hogy tevékeny módon vegyenek részt az órai közös gondolkodásban, beszélgetésekben, melyeknek az erény és a személyes értékek a témái, valamint a nyitott józan, megfontolt, szabad vitákban.
Képessé válnak argumentumok azonosítására, átgondolására, azok élőszóban, ill. írásban történő bemutatására.