Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja, hogy a hallgatók olyan „bábos alapokra” tegyenek szert, amelyek jól
alkalmazhatók a mindennapi pedagógiai gyakorlatban, számos nevelési
helyzetben. A foglalkozások célja az, hogy a hallgatók megismerjék a
bábkészítés és a bábozás elméleti és gyakorlati elemeit, és legyenek képesek
a drámaoktatás és egyéb művészeti tevékenységhez kapcsolódóan a tanítás
folyamatában ezeket alkalmazni. 1. Az animálás és bábozás
fogalma. 2. Maszkos játékok. 3. A tárgyjátékok alkalmazása.
4. Az árnyjáték típusai,
jellemzői 5. Vásári bábjátékok. 6. Botos figurák mozgatása. 7. Különböző bábos technikák . 8. Metamorf bábok, játéktér
megteremtése. 9. Felülről mozgatott bábok. 10. Kevert bábtechnikák a
gyakorlatban 11. Zene és báb. 12. Technikai és dramaturgiai
újdonságok a bábszínpadon. 13. Az egyszemélyes és
többszereplős játékok felépítése dramaturgiája. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1.
Kazanlár Emil: A bábjáték – Műhelytitkok sorozat, Budapest, Corvina Kiadó,
1973. 40 p. Zinder,
David: Test – hang – képzelet: színészképzési módszer. Kolozsvár, Koinónia,
2009. 415 p. ISBN 978-973-165-014-2 2.
Cristian Pepino: Az animációs színház technikája. Marosvásárhely,
Marosvásárhelyi Színházművészeti Egyetem. K., 2010. 124 p. ISBN
978-973-88712-7-4 3.
Lellei Pál: Bábkészítés. Budapest, Szigetmonostor, ESZME, 2014. 239 p. ISBN
978-963-12-1051-4 Ajánlott
irodalom: 1.
Balogh Beatrix: Marionett mindenkinek. Budapest, NPI, [1983]. 105 p. ISBN
963-563-028-X 2.
Szentirmai László: Nevelés kézzel-bábbal – a felsőfokú pedagógusképző
intézmények hallgatói számára. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1998. 218 p.
ISBN 963-18-8391-4 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialak ításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A tanulók
értsék meg és sajátítsák el az animálás fogalomrendszerét Lássák a bábozás helyét, szerepét, funkcióját a
művészeti-színjátékos nevelésben b)
képessége Legyenek
képesek az elméleti és gyakorlati tudásanyag integrálására és alkalmazására. Legyenek
képesek egyszerű bábos gyakorlatok megtervezésére, elvégzésére c)
attitűdje Magabiztosabbak
lesznek a kommunikációban és a feladatok megoldásában. |