Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bábjátékos gyakorlatok
Tárgy kódja: BONDS02200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Szívós Károly
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgatók olyan „bábos alapokra” tegyenek szert, amelyek jól alkalmazhatók a mindennapi pedagógiai gyakorlatban, számos nevelési helyzetben. A foglalkozások célja az, hogy a hallgatók megismerjék a bábkészítés és a bábozás elméleti és gyakorlati elemeit, és legyenek képesek a drámaoktatás és egyéb művészeti tevékenységhez kapcsolódóan a tanítás folyamatában ezeket alkalmazni.

1. Az animálás és bábozás fogalma.

2. Maszkos játékok.

3. A tárgyjátékok alkalmazása.

4. Az árnyjáték típusai, jellemzői

5. Vásári bábjátékok.

6. Botos figurák mozgatása.

7. Különböző bábos technikák

.

8. Metamorf bábok, játéktér megteremtése.

9. Felülről mozgatott bábok.

10. Kevert bábtechnikák a gyakorlatban

11. Zene és báb.

12. Technikai és dramaturgiai újdonságok a bábszínpadon.

13. Az egyszemélyes és többszereplős játékok felépítése dramaturgiája.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Kazanlár Emil: A bábjáték – Műhelytitkok sorozat, Budapest, Corvina Kiadó, 1973. 40 p.

Zinder, David: Test – hang – képzelet: színészképzési módszer. Kolozsvár, Koinónia, 2009. 415 p. ISBN 978-973-165-014-2

2. Cristian Pepino: Az animációs színház technikája. Marosvásárhely, Marosvásárhelyi Színházművészeti Egyetem. K., 2010. 124 p. ISBN 978-973-88712-7-4

3. Lellei Pál: Bábkészítés. Budapest, Szigetmonostor, ESZME, 2014. 239 p. ISBN 978-963-12-1051-4

Ajánlott irodalom:

1. Balogh Beatrix: Marionett mindenkinek. Budapest, NPI, [1983]. 105 p. ISBN 963-563-028-X

2. Szentirmai László: Nevelés kézzel-bábbal – a felsőfokú pedagógusképző intézmények hallgatói számára. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1998. 218 p. ISBN 963-18-8391-4

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialak

ításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

A tanulók értsék meg és sajátítsák el az animálás fogalomrendszerét

Lássák a bábozás helyét, szerepét, funkcióját a művészeti-színjátékos nevelésben

b) képessége

Legyenek képesek az elméleti és gyakorlati tudásanyag integrálására és alkalmazására.

Legyenek képesek egyszerű bábos gyakorlatok megtervezésére, elvégzésére

c) attitűdje

Magabiztosabbak lesznek a kommunikációban és a feladatok megoldásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe