Tantárgy adatlapja
A
kurzus célja: A hallgató ismerje meg azon diagnosztikai eljárásokat és módszereket, amelyek segítségével a
beszédfejlődés elmaradása felmérhető, valamint javítható. A fejlesztő pedagógus reálisan tudja megállapítani,
értékelni a gyermek fejlettségi állapotát, teljesítményeinek változását,
viselkedését, reakcióját, és képes legyen mérlegelni saját bánásmódjának és
elvárásainak várható hatását. Főbb
tematikai csomópontok:
|
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Gósy Mária - Imre Angéla (2007) Beszédpercepciós
fejlesztő modulok. Nikol Kkt. -
Gósy Mária
(1996) Gmp-diagnosztika - A
beszédészlelés és a beszédmegértés folyamatának vizsgálata, fejlesztési
javaslatok. Nikol Kkt. -
Illés
Györgyi Terézia - Rohár Alexandra (é. n.) Feleselő. Krasznár és Társa Bt. -
Juhász
Ágnes szerk. (2003) Logopédiai
vizsgálatok kézikönyve. Logopédiai Kiadó. -
Juhász
Valéria – Kálló Veronika (2017) Fonológiai tudatosságot alapozó
szókincsfejlesztő feladatsor – Játéksor az m fonémára 5-6 éveseknek óvodai
foglalkozásra In: Fejlesztő Pedagógia.
28. 3–6. 164–175. -   ;
László M.
Ágnes (2013) Auditív észlelés.
Fimota Központ. -
László M.
Ágnes (2014) Beszédészlelés. Fimota
Központ. -
Lőrik
József (2006) A gyermeki fonológiai tudatosság megismeréséről. In: Beszédgyógyítás. 17. évf. 2. sz.
32-60. -
Petőné
Honvári Jolán (2018) Az akusztikus
észlelés fejlesztése. Műszaki Könyvkiadó. Ajánlott irodalom: - Gósy Mária (2005): A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése (szóban és írásban) óvodásoknak. Nikol Kkt. < o:p> -
Gósy Mária
(2005): A beszédészlelés és
beszédmegértés fejlesztése (szóban és írásban) iskolásoknak. Nikol Kkt. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri azon diagnosztikai eljárásokat és
módszereket, melyek segítségével a beszédfejlődés elmaradása felmérhető. b) képességei -
Képes
alkalmazni a
beszédészlelés mérésére, szűrésére szolgáló eljárásokat. -
Képes az eredmények tükrében terápiás tervet készíteni és az alapján
haladni. c) attitűdje -
Elkötelezett a beszédjavítás személyre szabott
módszereinek alkalmazásában. |