Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Beszédfejlesztés a gyakorlatban
Tárgy kódja: BT-PSZ-4240
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Horváth Mariann
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgató ismerje meg azon diagnosztikai eljárásokat és módszereket, amelyek segítségével a beszédfejlődés elmaradása felmérhető, valamint javítható. A fejlesztő pedagógus reálisan tudja megállapítani, értékelni a gyermek fejlettségi állapotát, teljesítményeinek változását, viselkedését, reakcióját, és képes legyen mérlegelni saját bánásmódjának és elvárásainak várható hatását.

Főbb tematikai csomópontok:

  1. A diagnosztikai ismeretek
  2. Logopédiai vizsgálatok
  3. Beszédészlelés, beszédértés
  4. Beszédjavítás eszközei, módszerei

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Gósy Mária - Imre Angéla (2007) Beszédpercepciós fejlesztő modulok. Nikol Kkt.

-        Gósy Mária (1996) Gmp-diagnosztika - A beszédészlelés és a beszédmegértés folyamatának vizsgálata, fejlesztési javaslatok. Nikol Kkt.

-        Illés Györgyi Terézia - Rohár Alexandra (é. n.) Feleselő. Krasznár és Társa Bt.

-        Juhász Ágnes szerk. (2003) Logopédiai vizsgálatok kézikönyve. Logopédiai Kiadó.

-         Juhász Valéria – Kálló Veronika (2017) Fonológiai tudatosságot alapozó szókincsfejlesztő feladatsor – Játéksor az m fonémára 5-6 éveseknek óvodai foglalkozásra In: Fejlesztő Pedagógia. 28. 3–6. 164–175.

-      

László M. Ágnes (2013) Auditív észlelés. Fimota Központ.

-        László M. Ágnes (2014) Beszédészlelés. Fimota Központ.

-        Lőrik József (2006) A gyermeki fonológiai tudatosság megismeréséről. In: Beszédgyógyítás. 17. évf. 2. sz. 32-60.

-        Petőné Honvári Jolán (2018) Az akusztikus észlelés fejlesztése. Műszaki Könyvkiadó.

Ajánlott irodalom:

-         Gósy Mária (2005): A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése (szóban és írásban) óvodásoknak. Nikol Kkt. <

o:p>

-        Gósy Mária (2005): A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése (szóban és írásban) iskolásoknak. Nikol Kkt.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-       Ismeri azon diagnosztikai eljárásokat és módszereket, melyek segítségével a beszédfejlődés elmaradása felmérhető.

b) képességei

-        Képes alkalmazni a beszédészlelés mérésére, szűrésére szolgáló eljárásokat.

-        Képes az eredmények tükrében terápiás tervet készíteni és az alapján haladni.

c) attitűdje

-        Elkötelezett a beszédjavítás személyre szabott módszereinek alkalmazásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe