Tantárgy adatlapja
Ismeretanyag: A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat az anyanyelvi tantágy-pedagógiai tanulmányokba. Az anyanyelvi nevelés alapelvei; beszédfejlesztés feladatai, technikái; olvasástanítási programok; szövegértő olvasás és fejlesztése; írás megtanulása, írástanítási változatok; írászavarok felismerése; az írás és helyesírás integrált fejlesztése.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Besir Anna – G. Kovács Erzsébet – Koós Ildikó: Az anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. OFI, Bp., 2014. ISBN 978-963-682-794-6
Kernya Róza (szerk.): Az anyanyelvi nevelés módszerei. Általános iskola 1–4. osztály. Trezor Kiadó, Bp., 2008. ISBN 978-963-8144-28-7
Adamikné Jászó Anna: Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963-8144-06-8
NAT, Kerettantervek 2003.
Ajánlott irodalom:
Baloghné Zsoldos Julianna: A nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés tantárgy-pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1987.
Cs. Czachesz Erzsébet: Olvasás és pedagógia. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged 1998.
G. Gődény Andrea – Koósné Sinkó Judit: „Játszótársam, mondd, akarsz-e lenni?” (Olvasás- és írástanítás a drámapedagógia módszereivel). In: Anyanyelv-pedagógia, 2010/1.
Józsa Krisztián (szerk.): Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése. Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2006.
módszertani folyóiratok (A Tanító, Csengőszó, Módszertani Közlemények, Iskolakultúra, Magyartanítás stb.) aktuális számai, a különböző olvasástanítási programok kézikönyvei, tankönyvhasználati útmutatói.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket.
Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel.
Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.
Biztos szaktudományos és tantárgy-pedagógiai ismeretekkel rendelkezik az 1–4. évfolyamon valamennyi műveltségi területen, továbbá az 1–6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén).
A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására.
b) képességei
A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni.
Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.
Képes változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását.
Támogató tanulási környezetet biztosít.
Képes közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására.
A szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon hasznosítja.
Tevékenységére szakszerűen reflektál.