Tantárgy adatlapja
Ismeretanyag: A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat az anyanyelvi
tantágy-pedagógiai tanulmányokba. Az anyanyelvi nevelés alapelvei;
beszédfejlesztés feladatai, technikái; olvasástanítási programok; szövegértő
olvasás és fejlesztése; írás megtanulása, írástanítási változatok;
írászavarok felismerése; az írás és helyesírás integrált fejlesztése. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. Besir Anna – G. Kovács Erzsébet – Koós Ildikó: Az
anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. OFI, Bp., 2014.
ISBN 978-963-682-794-6 2. Kernya Róza (szerk.): Az anyanyelvi nevelés
módszerei. Általános iskola 1–4. osztály. Trezor Kiadó, Bp., 2008. ISBN
978-963-8144-28-7 3.
Adamikné
Jászó Anna: Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó,
Budapest, 2006. ISBN 963-8144-06-8 4. NAT, Kerettantervek 2003. Ajánlott
irodalom: 1. Baloghné Zsoldos Julianna: A nyelvi, irodalmi és
kommunikációs nevelés tantárgy-pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
1987. 2. Cs. Czachesz Erzsébet: Olvasás és pedagógia. Mozaik
Oktatási Stúdió, Szeged 1998. 3. G. Gődény Andrea – Koósné Sinkó Judit:
„Játszótársam, mondd, akarsz-e lenni?” (Olvasás- és írástanítás a
drámapedagógia módszereivel). In: Anyanyelv-pedagógia, 2010/1. 4. Józsa Krisztián (szerk.): Az olvasási képesség
fejlődése és fejlesztése. Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2006. 5. módszertani folyóiratok (A Tanító, Csengőszó,
Módszertani Közlemények, Iskolakultúra, Magyartanítás stb.) aktuális számai,
a különböző olvasástanítási programok kézikönyvei, tankönyvhasználati
útmutatói |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri
a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának,
kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat
iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket. - Tisztában
van az értékelés funkcióival és módszereivel. - Ismeri
a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés
lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben. - Biztos
szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi,
továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi
nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén). - A
tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok
figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint
egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására. b) képességei - A
nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves
gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire
tekintettel, differenciáltan tervezni. - Épít
a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére,
kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli. - Képes változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel
elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását. - Támogató
tanulási környezetet biztosít. - Képes
közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására. - A
szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi
könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon
hasznosítja. - Tevékenységére
szakszerűen reflektál. |