Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a dráma- és színházelmélet alapjaiba
Tárgy kódja: BONDS00100
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Schandl Veronika
Tárgyleírás:

A tantárgy általános bevezetést nyújt a legfontosabb dráma-és színházelméletekbe a hallgatók számára. Egyszerre használja a diakrón és szinkrón szemléletet, azaz betekintést ad a legfontosabb történeti színházelméleti vitákba, de e mellett bemutatja a kortárs színházelmélet legfontosabb alakjait is. A kurzus legfontosabb feladata megalapozni a hallgatók számára a történeti órákhoz szükséges elméleti hátteret, illetve célja egyfajta térképet rajzolni a számukra a későbbi elméleti órák közötti eligazodáshoz.

1. A performativitás történeti kezdetei

2. A rituálé

3. A játék

4. Permormativitás, színház, dráma – folyamatok és kapcsolatok a kortárs elméletek fényében

5. Az antik dráma és színház elméletei (Arisztotelész, Platón, az ókori vígjáték)

6. Totus mundus agit histrionem – történeti színházelméleti viták a középkortól a 19. Századig (Az angol reneszánsz dráma elméletei, a klasszicista színház, a romantikus és a historicista színházelméletek, Csehov)

7. Huszadik századi rendezői elméletek /1. (Craig, Appia, Brecht, Mejerhold, Sztany

iszlavszkij)

8. Huszadik századi rendezői elméletek /2. (Főbb irányzatok 1945 után)

9. Előadáskritika, a huszadik századi elméleti fordulat

10. Posztstrukturalista színházelméletek

11. Színész, rendező, néző – nézőpontok és szemléletek

12. Etikus színház, közösségi színház, politikai színház – kortárs tendenciák

13. Virtuális színház, mixed media arts, a színház és a kortárs társművészetek elméleti kérdései

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Hans-Thies Lehmann: Posztdramatikus színház, Budapest: Balassi, 2009 ISBN 9789635068104

2. Erika Fischer-Lichte: A performativitás esztétikája, Budapest: Balassi, 2009 ISBN 9789635067923

3. Jákfalvi Magdolna (szerk.) Színházi antológia- XX. század, Budapest: Balassi, 2000 ISBN 963-506-337-7

4. Bécsy Tamás, Színház és/vagy dráma, Bp.–Pécs: Dialóg Campus, 2004 ISBN 963954292X

5. Almási Miklós, Maszk és tükör, Budapest: Magvető, 1966.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

- A hallgatók megismerik a színházelmélet leggyakrabban hangoztatott elméleti kérdéseit, illetve a kortárs színház problematikáját.

b) képessége

-A hallgatók képesek lesznek eligazodni a színházelmélet legfontosabb kérdései között, nevekhez és korokhoz tudják kötni a gyakran használt fogalmakat. Emellett elsajátítják a színházi folyamatokra való kérdezés technikáját is, ami képessé teszi majd őket további tanulmányaik során a színházi elemzések írására.

c) attitűdje

-Magabiztosabban vesznek részt a problémák azonosításában, a feladatok megoldásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe