Tantárgy adatlapja
A tantárgy
általános bevezetést nyújt a legfontosabb dráma-és színházelméletekbe a
hallgatók számára. Egyszerre használja a diakrón és szinkrón szemléletet,
azaz betekintést ad a legfontosabb történeti színházelméleti vitákba, de e
mellett bemutatja a kortárs színházelmélet legfontosabb alakjait is. A kurzus
legfontosabb feladata megalapozni a hallgatók számára a történeti órákhoz
szükséges elméleti hátteret, illetve célja egyfajta térképet rajzolni a
számukra a későbbi elméleti órák közötti eligazodáshoz. 1. A
performativitás történeti kezdetei 2. A
rituálé 3. A játék 4.
Permormativitás, színház, dráma – folyamatok és kapcsolatok a kortárs
elméletek fényében 5. Az
antik dráma és színház elméletei (Arisztotelész, Platón, az ókori vígjáték) 6. Totus
mundus agit histrionem – történeti színházelméleti viták a középkortól a 19.
Századig (Az angol reneszánsz dráma elméletei, a klasszicista színház, a
romantikus és a historicista színházelméletek, Csehov) 7.
Huszadik századi rendezői elméletek /1. (Craig, Appia, Brecht, Mejerhold,
Sztanyiszlavszkij) 8.
Huszadik századi rendezői elméletek /2. (Főbb irányzatok 1945 után) 9.
Előadáskritika, a huszadik századi elméleti fordulat 10. Posztstrukturalista színházelméletek 11.
Színész, rendező, néző – nézőpontok és szemléletek 12. Etikus
színház, közösségi színház, politikai színház – kortárs tendenciák 13.
Virtuális színház, mixed media arts, a színház és a kortárs társművészetek
elméleti kérdései |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1.
Hans-Thies Lehmann: Posztdramatikus
színház, Budapest: Balassi, 2009 ISBN 9789635068104 2. Erika
Fischer-Lichte: A performativitás
esztétikája, Budapest: Balassi, 2009 ISBN 9789635067923 3. Jákfalvi Magdolna (szerk.) Színházi antológia- XX. század, Budapest:
Balassi, 2000 ISBN 963-506-337-7 4. Bécsy Tamás, Színház és/vagy dráma, Bp.–Pécs: Dialóg Campus, 2004 ISBN 963954292X 5. Almási Miklós, Maszk és tükör, Budapest: Magvető,
1966. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - A
hallgatók megismerik a színházelmélet leggyakrabban hangoztatott elméleti
kérdéseit, illetve a kortárs színház problematikáját. b) képessége -A
hallgatók képesek lesznek eligazodni a színházelmélet legfontosabb kérdései
között, nevekhez és korokhoz tudják kötni a gyakran használt fogalmakat.
Emellett elsajátítják a színházi folyamatokra való kérdezés technikáját is,
ami képessé teszi majd őket további tanulmányaik során a színházi elemzések
írására. c) attitűdje -Magabiztosabban
vesznek részt a problémák azonosításában, a feladatok megoldásában. |