Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a drámapedagógiába
Tárgy kódja: BT-PSZ-7900
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása:

Cél és ismeretanyag: A tárgy gyakorlati bevezetés a drámapedagógiába. Alapvető ismereteket nyújt a drámapedagógiáról, mint a reformpedagógiai módszerek egyikéről, rendszerezi a különböző gyakorlatokat és játékokat. Megismertet a módszer sajátosságaival, az eljárás alkalmazásához szükséges szemléletmóddal és pedagógiai magatartással. Rövid, példákkal illusztrált áttekintést ad a drámapedagógiai nemzetközi és hazai történetéről, alkalmazási lehetőségeiről, megismertet jelesebb személyiségeivel. Foglalkozik a drámapedagógiának a magyar oktatási-nevelési rendszerben betöltött szerepével.

Képzési követelmény: A drámatanár feladatai, a drámajáték vezetésének módszertana. A foglalkozások különféle típusai, formái, ezek szerkesztése, összeállítása, vezetése. A szerepbe léptetés technikái, a kettős tudat. A koncentráció elérése, csoportépítés, az alkotómunka. Kommunikációs gyakorlatok, beszédre késztetés. A gyakorlatok egymásra épülése, szakaszos tervezés. Ön- és társismeret, csoportismeret játékainak módszertana. A tér és az idő a drámajátékokban. Az elméleti ismeretek minden esetben a gyakorlati tudnivalókkal alátámasztva - módszerek, technikák, célok – kerülnek megbeszélésre

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint:

-        Buckingham, David: A gyermekkor halála után, Helikon, Bp., 2002.

-        Drámapedagógiai olvasókönyv, (szerk.: KAPOSI László) Magyar Drámapedagógiai Társaság, Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995.

-        Gabnai Katalin: Drámajátékok, Helikon Kiadó, Bp., 1999.

-        Játék, színjáték, személyiség (szerk.: GABNAI Katalin) Népművelési és Propaganda Iroda, Bp.,1982.

-        Réthy Endréné: A tanítás - tanulási folyamat motivációs lehetőségeinek elemzése, Akadémiai, Bp., 1988.

-        Színház és dráma a tanításban (szerk.: KAPOSI László), Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, Magyar Drámapedagógiai Társaság, Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995.

-        Zrinszky László: Gyakorlati pedagógiai kommunikáció, Tanárképző Főiskola, Szombathely, 2002.

"MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-top:0cm;margin-right:0cm; margin-bottom:0cm;margin-left:24.4pt;margin-bottom:.0001pt;mso-add-space: auto;text-indent:-18.0pt;line-height:normal;mso-list:l1 level1 lfo1">-        Zsolnai József: Nyitva a kapu a drámapedagógia előtt, Drámapedagógiai magazin, 1.1991. 2-3.o.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        A hallgatók rendelkezzenek alapvető ismeretanyaggal a drámapedagógia fogalmáról, hazai és nemzetközi történetéről, a foglalkozások tervezésének, szervezésének menetéről és rendjéről, a drámatanári feladatról.

b) képességei

-        Legyenek képesek alapszinten tervezési, szervezési feladatok megoldására, a tevékenységek irányítására, vezetésére

c) attitűdje

-        Az irányító tanári magatartást fokozatosan a moderátori attitűd váltja fel, a háttérbe húzódó tanári jelenlét.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe