Tantárgy adatlapja
Az alapozó jellegű kurzus célja, hogy felkeltse a hallgatók érdeklődését a filmesztétika iránt, és megismertesse velük azokat az alapfogalmakat, amelyekkel későbbi tanulmányaik során gyakran találkoznak. Filmtörténeti példák segítségével végighalad azokon a filmelméleti kérdéseken, amelyek már a film születése óta foglalkoztatják a teoretikusokat, de napjaink vizuális kultúrájában is relevánsnak számítanak: a technikai kép szerepe a kultúrában, a fotó és film megjelenése a modernitás korában, a technikai sokszorosíthatóság következményei. A filmkép és mozi élmény sajátosságai, a realizmus problémája a különböző filmtörténeti korszakok példáin keresztül és a számos kiváló alkotó teoretikus (pl. Balázs Béla, Szergej Eisenstein, Dziga Vertov, Erwin Panofsky, Andre Bazin és Pierre Pasolini) gondolataival megvilágítva felkészíti a hallgatókat a később elsajátítandó elméleti és gyakorlati tudás befogadására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
BALÁZS Béla: A látható ember, Budapest: Új Palatinus, 2005. ISBN 9789639578661
BORDWELL, David: Elbeszélés a játékfilmben (MFI, Bp. 1996) pp. 11-161. ISBN 9637147 33 0
KOVÁCS András Bálint: A film szerint a világ Budapest: Palatinus, 1992. pp.7-85. ISBN 9639380 69 5
Ajánlott irodalom:
BAZIN, André: Mi a film? Budapest: Osiris, 2002. ISBN: 9789633794548
BÍRÓ Yvette: Profán mitológia. Budapest: Osiris.1999. ISBN 9633795079
GELENCSÉR Gábor (szerk.): Képkorszak. Szöveggyűjtemény a „Mozgóképkultúra és médiaismeret” oktatásához. Budapest: Pauz-Westermann, 2004 ISBN: 9789639036550
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tud&aa
cute;s, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Általános fogalmi meghatározások, elméleti rendszerek ismerete.
Meghatározó tudományos teljesítmények, munkásságok és kapcsolódásaik ismerete.
b) képességei
Rendszerező, összefüggéskereső képesség.
Társadalomtörténeti kapcsolódások felismerésének képessége.