Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a filmtudományi diskurzusba
Tárgy kódja: BBNST01500
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Martin Ferenc
Tárgyleírás:

Az alapozó jellegű kurzus célja, hogy felkeltse a hallgatók érdeklődését a filmesztétika iránt, és megismertesse velük azokat az alapfogalmakat, amelyekkel későbbi tanulmányaik során gyakran találkoznak. Filmtörténeti példák segítségével végighalad azokon a filmelméleti kérdéseken, amelyek már a film születése óta foglalkoztatják a teoretikusokat, de napjaink vizuális kultúrájában is relevánsnak számítanak: a technikai kép szerepe a kultúrában, a fotó és film megjelenése a modernitás korában, a technikai sokszorosíthatóság következményei. A filmkép és mozi élmény sajátosságai, a realizmus problémája a különböző filmtörténeti korszakok példáin keresztül és a számos kiváló alkotó teoretikus (pl. Balázs Béla, Szergej Eisenstein, Dziga Vertov, Erwin Panofsky, Andre Bazin és Pierre Pasolini) gondolataival megvilágítva felkészíti a hallgatókat a később elsajátítandó elméleti és gyakorlati tudás befogadására.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

BALÁZS Béla: A látható ember, Budapest: Új Palatinus, 2005. ISBN 9789639578661

BORDWELL, David: Elbeszélés a játékfilmben (MFI, Bp. 1996) pp. 11-161. ISBN 9637147 33 0

KOVÁCS András Bálint: A film szerint a világ Budapest: Palatinus, 1992. pp.7-85. ISBN 9639380 69 5

Ajánlott irodalom:

BAZIN, André: Mi a film? Budapest: Osiris, 2002. ISBN: 9789633794548

BÍRÓ Yvette: Profán mitológia. Budapest: Osiris.1999. ISBN 9633795079

GELENCSÉR Gábor (szerk.): Képkorszak. Szöveggyűjtemény a „Mozgóképkultúra és médiaismeret” oktatásához. Budapest: Pauz-Westermann, 2004 ISBN: 9789639036550

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató tájékozott a filmtörténetben és a filmelméletekben.

Ismeri a filmelemzés módszereit, elméleti alapjait és jelentőségét.

Átlátja a filmi kompozíciót, a filmi elbeszélést.

Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.

Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.

Általános fogalmi meghatározások, elméleti rendszerek ismerete.

Meghatározó tudományos teljesítmények, munkásságok és kapcsolódásaik ismerete.

b) képességei

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.

Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.

Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.

Rendszerező, összefüggéskereső képesség.

Társadalomtörténeti kapcsolódások felismerésének képessége.

c) attitűdje

Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.

Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.

Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.

Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.

Fejleszti nyelvtudását.

d) autonómiája és felelőssége

Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.

Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.

Véleményét argumentumokra alapozza.

Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.

Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.

Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.

Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
részismeret megszerzésére irányuló képzés BRNX-XRI Részismeret Nappali magyar 2 félév BTK
szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe