Tantárgy adatlapja
A kurzus a művészettörténet-tudomány tárgyát, sajátos kérdésfeltevéseit, módszertani kereteit, gyakorlatának jellemző terepeit ismerteti. Az előadások többsége az európai művészet egy-egy paradigmatikus alkotását mutatja be, és konkrét példákkal szemlélteti a műalkotások tudományos megismerésének, értelmezésének és kontextualizálásának problémakörét.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Marosi Ernő: Művészettörténet – az emlékezés tudománya? in: Mindentudás Egyeteme 1. Budapest: Kossuth Kiadó, 2003, 81-97. http://real-eod.mtak.hu/1023/
Ajánlott irodalom:
A „Michelangelo”-paradigma a művészettörténetben: stílustörténet, ikonológia, hermeneutika. Szöveggyűjtemény. Szerk.: Rényi András = Enigma 33. (2002)
Panofsky, Erwin: A jelentés a vizuális művészetekben. Tanulmányok. Ford. Tellér Gyula. Budapest: Gondolat, 1984.
Caroline Bugler et al.: A képzőművészet nagykönyve. Budapest, HVG Könyvek, 2022.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismeri az egyetemes (európai) és a magyar művészet nagy stíluskorszakait (az antikvitástól a középkori és újkori művészeten át a modern és kortárs művészetig).
b) képességei
Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
c) attitűdje
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.