Tantárgy adatlapja
Oktatás
célja:
Az oktatás célja (a KKK 7.1.1. és 8.1.1. pontjában foglalt
elemekre is kitérve):
Az oktatás célja a nemzetközi kapcsolatok elmetéltébe
történő bevezetés. A tanegység áttekinti a főbb elméleti irányokat és kiváló
elvi megalapozást, illetve kiegészítést nyújt a nemzetközi jogi tárgyak,
nemzetközi gazdasági kapcsolatok, illetve az Európai Unió fejlődésnek
megértéséhez. A tanegység segíti az aktuális nemzetközi trendek megismerését és
azok értelmezését, elemzését egyúttal kritikus és értő és egyéni gondolkodásra
sarkall. A tárgy által fejlesztendő kompetenciák
a képzési és kimeneti követelmények szerint:
- tudás: T1, T3, T5, T6, T7, T8,T9, T10, T14, T16,
- képesség: K1, K5, K6, K7, K9, K10, K11, K13, K14, K15,
K25, K26,
- attitűd: A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9, A10, A11, A17,
A18
- autonómia és felelősség: F1, F2,
F4, F5, F8.
Tantárgy
tartalma:
1.
A nemzetközi kapcsolatok (IR) mint önálló
diszciplína
2.
A realista megközelítés
3.
A liberális alapállás
4.
A nemzetközi társadalom elmélete
5.
A társadalmi építkezés elmélete
6.
A nemzetközi gazdasági kapcsolatok – a
klasszikus elméletek
7.
A nemzetközi gazdasági kapcsolatok elmélete –
aktuális viták
8.
A nemzetközi tárgyalások elmélete (1):
kontextus és aktorok
9.
A nemzetközi tárgyalások elmélete (2): témák,
tétek, stratégiák
10.
A
külpolitika elemzése, módszertani viták és aktuális kihívások
11.
Az Egyház tanítása a nemzetközi kapcsolatokról
Számonkérési
és értékelési rendszere:
Év közben egy adott problémakör önálló
feldolgozása kiselőadás keretében, prezentációs technikák segítségével, vagy
kurzusdolgozat előre egyeztetett témában.
Irodalom:
3
Introduction to International Relations
Theories and Approaches, Robesrt Jackson & Georg Sorensen, Oxford
University Press, 2013.
3
Bevezetés a nemzetközi kapcsolatok elméletébe,
Ededy Gergely, HvgOrac, 2017.
3
International Negotiation in a Complex World,
Brigid Starkey, Mark A. Boyer, Jonathan Wilkenfeld, Rowman & Littlefield
Publishers, 2010.