Tantárgy adatlapja
Alapvető ismeretek az etikai gondolkodás egészének szerkezetéről, az etikai elmélet fajtáiról – metaetika és normatív etika – és történetéről, a legfontosabb etikai elméletekről, illetve ezek kapcsolódási pontjairól. Ennek segítségével a hallgató kontextusba tudja helyezni a későbbi tanulmányai során megismerteket. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
MacIntyre, Alasdair: Az etika rövid története. Bp.: Typotex, 2012. MacIntyre, Alasdair: Az erény nyomában. Bp.: Osiris, 1999. Quante, Michael: Bevezetés az általános etikába. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 2013.. Spaemann, Robert: Erkölcsi alapfogalmak, Bp.: Egyházfórum 1994. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul: |
a) A tanulói személyiség fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén Képes a diákokban kiművelni az erkölcsi érzéket, a saját meggyőződés kifejezé séhez és a mások meggyőzéséhez és tiszteletéhez szükséges morális és intellektuális képességeket. Az erkölcsi fejlődés különböző szakaszaiban járó tanulóknak adekvát irányítást, támogatást tud adni a személyes értékrendjük és a konstruktív életvezetésük kialakításához. b) Tanulói csoportok, közösségek alakításának segítése, fejlesztése terén Ismeri az egyén és a társadalom életének etikai szempontból hangsúlyos területeit, képes ezeket megjeleníteni a tanulók sajátos világában. A modern pedagógiai (elsősorban a ko-operatív és kommunikatív) módszerek alkalmazásával fejleszti a tanulói kiscsoportok együtt-működését, az egyéni tevékenységek összehangolásának folyamatát.
c) Szaktudományi, szakmódszertani és szaktárgyi tudás terén Tájékozott a mai modern társadalom morális kérdései, a demokratikus alapértékek, az emberi jogok, a társadalmi egyenlőtlenségek, a környezetvédelem, a globalizáció, a kulturális különb-ségek körében.
d) A pedagógiai folyamat tervezése terén Képes a tanítandó tartalmak meghatározására és strukturálására. e) A tanulási folyamat támogatása, szervezése és irányítása terén Felismeri a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség tanulás-módszertani jellegzetességeit, javítani képes annak hibáit. Képes segíteni és irányítani a közös gondolkodást, a szabadon kibontakozó kulturált vitát, a termékeny morális kommunikációt. f) A pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén Ismeri és alkalmazza a tudásellenőrzés, a képességmérés legkorszerűbb eredményeit, eszközeit.
g) A szakmai együttműködés és a kommuni káció terén Ismeri a kapcsolódó műveltségi területek, rokon tantárgyak rendszerében előkerülő átfogó, integráló, morális kérdéseket. h) Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésre Elkötelezett az erkölcstan és etika oktatása iránt. |