Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés az etikába
Tárgy kódja: BONET00600
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Szeiler Zsolt
Tárgyleírás:

Alapvető ismeretek az etikai gondolkodás egészének szerkezetéről, az etikai elmélet fajtáiról – metaetika és normatív etika – és történetéről, a legfontosabb etikai elméletekről, illetve ezek kapcsolódási pontjairól. Ennek segítségével a hallgató kontextusba tudja helyezni a későbbi tanulmányai során megismerteket.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

MacIntyre, Alasdair: Az etika rövid története. Bp.: Typotex, 2012.

MacIntyre, Alasdair: Az erény nyomában. Bp.: Osiris, 1999.

Quante, Michael: Bevezetés az általános etikába. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 2013..

Spaemann, Robert: Erkölcsi alapfogalmak, Bp.: Egyházfórum 1994.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) A tanulói személyiség fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén

Képes a diákokban kiművelni az erkölcsi érzéket, a saját meggyőződés kifejezé

séhez és a mások meggyőzéséhez és tiszteletéhez szükséges morális és intellektuális képességeket. Az erkölcsi fejlődés különböző szakaszaiban járó tanulóknak adekvát irányítást, támogatást tud adni a személyes értékrendjük és a konstruktív életvezetésük kialakításához.

b) Tanulói csoportok, közösségek alakításának segítése, fejlesztése terén

Ismeri az egyén és a társadalom életének etikai szempontból hangsúlyos területeit, képes ezeket megjeleníteni a tanulók sajátos világában. A modern pedagógiai (elsősorban a ko-operatív és kommunikatív) módszerek alkalmazásával fejleszti a tanulói kiscsoportok együtt-működését, az egyéni tevékenységek összehangolásának folyamatát.

c) Szaktudományi, szakmódszertani és szaktárgyi tudás terén

Tájékozott a mai modern társadalom morális kérdései, a demokratikus alapértékek, az emberi jogok, a társadalmi egyenlőtlenségek, a környezetvédelem, a globalizáció, a kulturális különb-ségek körében.

d) A pedagógiai folyamat tervezése terén

Képes a tanítandó tartalmak meghatározására és strukturálására.

e) A tanulási folyamat támogatása, szervezése és irányítása terén

Felismeri a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség tanulás-módszertani jellegzetességeit, javítani képes annak hibáit. Képes segíteni és irányítani a közös gondolkodást, a szabadon kibontakozó kulturált vitát, a termékeny morális kommunikációt.

f) A pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén

Ismeri és alkalmazza a tudásellenőrzés, a képességmérés legkorszerűbb eredményeit, eszközeit.

   

g) A szakmai együttműködés és a kommuni

káció terén

Ismeri a kapcsolódó műveltségi területek, rokon tantárgyak rendszerében előkerülő átfogó, integráló, morális kérdéseket.

h) Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésre

Elkötelezett az erkölcstan és etika oktatása iránt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe