Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés az olasz, mint idegen nyelv tanításába
Tárgy kódja: BONRO00100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar, olasz
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Klasszikus és Újlatin Nyelvek Intézete
Tárgyfelelős oktató: Polákovits Nándor
Tárgyleírás:

 

A tárgy célja:. Az előadás az olasz mint idegen nyelv tanításának alapkérdéseit tárgyalja. Célja, hogy nyelvtanítási és nyelvtanulási elméletek megismerésével a hallgatók tudatos, a különböző módszereket ismerő és felhasználó nyelvtanárok legyenek. Az előadás a kötelező irodalom alapján  átfogó képet ad a nyelvtanítás/nyelvtanulás tartalmairól.

A tárgy tematikája

1. Miért tanítunk, tanítsunk olaszul? / a tanítás helye, értelme – a tanár szerepe, személyisége – iskola, iskolarendszer, nyelvtanítás – olasztanítás Magyarországon – az olasztanár /

2. Az olasz nyelv, mint tantárgy. / jellemzői – tankönyvek, segédkönyvek, taneszközök – tankönyvválasztás /

3. Internet, videó, tv. / szerepük az olasztanításban – motiváció – az olasz valóság, nyelvhasználat megismerése – kultúra, civilizáció megismertetése – az önálló tanulás lehetősége /

4. A tanítás és a tanulás autonómiája. / célok, feladatok kiválasztása – együttműködés – csoportmunka – önálló tanulás – kapcsolat az iskolán kívüli világgal – a tanár autonómiája /

5. Az olaszóra. / felkészülés az órára – óravázlat – órakezdés – az olasz „terápiás” lehetőségei - spontaneitás és improvizáció – óravezetés – feladatok az órán – értékelés – az óra lezárása /

6. A négy nyelvi alapkészség: a beszédértés. / szintjei – fejlesztése – auditív, ill. audiovizuális beszédműfajok – kiválasztásuk – feladatok a meghallgatás alatt és után – a beszédértés fejlesztése

7. A beszéd. / a beszédtanítás célja – gyakorlatok – feladattípusok – személyes beszédtapasztalat, begyakorlottság, rugalmasság – a kapcsolatteremtéstől a párbeszéden át az önkifejezésig /

8. Az olvasás. / a technikai szinttől a kommunikatív szintig – globális, szelektív, intenzív olvasás – feladattípusok /

9. Az írás. / a kérdőívtől az esszéig: a szövegalkotás fejlesztése – a fordítás/

10. Nyelvtan és kommunikáció. / hogyan tanítsuk – különböző tanulási stratégiák, különböző személyiségek – feladattípusok /

11. Az értékelés. / írásbeli és szóbeli számonkérés célja - különböző formái – hibajavítás: mikor, hogyan, mit? /

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom

 Michele Daloiso: Introduzione alla didattica delle lingue moderne, ARACNE, 2011ISBN 978-88-548-3891-8

Paolo E. Balboni: Tecniche didattiche, UTET,Torino, 1998  ISBN 88-7750-407-2

Nyitrai Tamás: Az olasztanárok kézikönyve, OKSZI-Ponte Alapítvány, Bp., 2002 ISBN 963 204 248 4

Ajánlott irodalom

www.om.hu/erettsegiroltanaroknak/olasz

www.dilit.it/articoli

www.dilit.it/formazione

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA12 osztatlan képzés Nappali magyar 12 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe