Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bűnmegelőzés és kriminológia
Tárgy kódja: BBNCP03900
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rosta Andrea
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje a bűnözésről szóló alapvető kriminológiai ismereteket, beleértve a bűnözés kialakulását, okait (a kriminalitáshoz vezető pszichés és társadalmi összetevőket), statisztikai alakulását, illetve a növekvő bűnözéssel szemben alkalmazható, annak megelőzését szolgáló jogi és jogon túli eszközöket, a közbiztonsággal kapcsolatosan fennálló és egyre fokozódó társadalmi elvárásokra is figyelemmel. Külön figyelem fordul a pedagógia és szociális segítés bűnmegelőzésben felhasználható szerepére.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

ROSTA Andrea, A bűnmegelőzés elmélete, Budapest, Piliscsaba, Loisir, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Szociológiai Intézet, 2006. ISBN 963-9614-21-1

GÖNCZÖL Katalin [et al.] (szerk.), Kriminológia – Szakkriminológia, Budapest, Complex, 2006. ISBN 963-224-892-9

Ajánlott irodalom:

1744/2013. (X. 17.) Korm. határozat a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiáról (2013–2023.)

GÖNCZÖL Katalin, KORINEK László, LÉVAI Miklós (szerk.), Kriminológiai ismeretek, bűnözés, bűnözéskontroll, Budapest, Corvina, 1998. ISBN 963-13-4516-5

BORBÍRÓ Andrea, Bűnmegelőzés, In: BORBÍRÓ Andrea, KEREZSI Klára (szerk.), A kriminálpolitika és a társadalmi bűnmegelőzés kézikönyve I., Budapest, Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, 2009, p. 111-186., ISBN 978-963-884-452-1

2012. C. tv. a büntető törvénykönyvről

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.

Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.

b) képességei

Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.

Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.

c) attitűdje

Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.

Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.

d) autonómiája és felelőssége

Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.

Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BANT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 7 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe