Tantárgy adatlapja
A tantárgy a poszt-68-as legismertebb kortárs francia gondolkodók legjelentősebb műveire alapozva a modern kori gondolkodásnak a kultúra, a hagyományos vagy modern attitűdök, illetve az ezekre alapuló identitáspolitika sajátosságait mutatja be a félév első részében. A továbbiakban megismertetjük a hallgatót az egymással szembenálló irányzatok érvrendszereivel és a közöttük kibontakozó viták legfontosabb konfliktusaival. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező: Delsol, Chantal: Le Crépuscule de l’Universel. Paris, Cerf, 2020. Brague, Rémy: Modérément moderne. Les Temps Modernes ou l'invention d'une supercherie. Paris, Flammarion, 2016. Manent, Pierre: Les Métamorphoses de la cité. Paris, Flammarion, 2010. Rosanvallon, Pierre: Le Sacre du citoyen. Histoire du suffrage universel en France, Folio Histoire, 2001. Piketty, Thomas: Le Capital au XXIe siecle, Seuil, 2013. Gauchet, Marcel: La démocratie contre elle-meme, Paris, Gallimard, 2002. Ajánlott: Agulhon, Maurice: La République de 1880 a nos jours. Paris, Hachette, collection « Histoire de France », tome 5, 1990. Boutin, Christophe (dir.), Dard, Olivier (dir.) Rouvillois, Frédéric (dir.): Le Dictionnaire du progressisme. Paris, Le Cerf, 2022, 1232 p. Cole, Alistair: French Politics and Society, Pearson, 2004 Descombes, Vincent: Modern French Philosophy (trans. Fox & Harding), Cambridge, Cambridge University Press, 2001 Dosse, François: Histoire du structuralisme. Tome 1. Le champ du signe 1945-1966 ; Tome 2. Le chant du cygne 1967 a nos jours, Paris, Réédition la Découverte, Girard, René: La violence et le Sacré, Éditions Grasset, 1972 Matonti, Frédérique: Comment sommes-nous devenus réacs?, Fayard, 2021. Piketty, Thomas: Une breve histoire de l'égalité, Paris: Ed. du Seuil, 2021. Ross, Kristin: Mai 68 et ses vies ultérieures. Bruxelles, Complexe, 2005. Spitz, Jean-Fabien: La République? Quelles valeurs?, Paris, Gallimard, 2022. Wolin, Richard: The Wind from the East, Princeton University Press, 2010 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - ismeri az 1968 utáni francia progresszió legfontosabb képviselőit és azok alapvető munkáit - ismeri a fejlődés és a hagyomány kapcsolatára vonatkozó konzervatív elképzeléseket és a mellettük felhozott érveket b) képességei - képes értelmezni és kritikailag feldolgozni a téma klasszikus elsődleges forrásait - képes önállóan érvelni a kulturális konfliktusok bemutatása során - a források alapjául szolgáló ideológiai és kulturális álláspontok önálló azonosításának képessége. c) attitűd - nyitottság a más álláspontokkal folytatott kulturált és szakmai vitára, ugyanakkor erős értékek védelme és integritás megőrzése mellett - minden esetben a tudományos állásponthoz méltó objektív nézőpontra törekvés d) önállóság és felelősségvállalás - a tanuló képes önállóan felismerni a különböző politikai termékekben és kulturális célkitűzésekben megjelenő különböző ideológiák főbb jellemzőit, és - felkészült e jelenségek elemzésére és értelmezésére |