Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Családi és az iskolai konfliktusok
Tárgy kódja: BMNSZ37600M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Földházi Erzsébet
Tárgyleírás:

A tantárgy célja az, hogy a hallgatók megismerkedjenek a családban és az iskolában előforduló, illetve a család és az iskola közötti konfliktusok fő forrásaival, megjelenési formáival, a konfliktusok társadalmi funkcióival és megoldásuk lehetséges módjaival. Az elsajátított ismeretek alapján a hallgatók képessé válnak a családban és iskolai oktatás során felmerülő konfliktusok okainak és társadalmi következményeinek felismerésére és ezek elemzésére.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Cseh-Szombathy László (1985): A házastársi konfliktusok szociológiája. Gondolat Kiadó, Budapest. 188 p. ISBN 9632815009

Figula Erika – Margitics Ferenc – Pauwlik Zsuzsa (2010): Családi szocializáció és iskolai erőszak. Élmény’94 Bt., Nyíregyháza. 185 p. ISBN 9789638805287

Mészáros Aranka (szerk.) (2007): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Eötvös kiadó, Budapest. 565 p. ISBN 9789634635581

Somlai Péter (1986): Konfliktus és megértés. A családi kapcsolatrendszer elmélete. Gondolat Kiadó, Budapest. 358 p. ISBN 9632816226

Ajánlott irodalom:

Csillag Ferenc – Takács István (2010): Utak – tévutak. Példák az iskolai konfliktusok kialakulására és kezelésére. Flaccus Kiadó, Budapest. 384 p. ISBN 9789639412781

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Magas szinten ismeri, érti és értelmezi a fontos szociológiai és társadalmi összefüggéseket.

Elmélyült ismeretekkel rendelkezik szűkebb szakterületének minden fontosabb szegmenséről, érti az ezeket meghatározó szociológiai folyamatokat.

Ismeri, érti és folyamatosan fejleszti azt a tudásanyagot, amely biztos műveltségi hátteret ad a szociológia magas szintű műveléséhez.

b) képességei

Képes eligazodni a társadalmi problémák és konfliktusok rendszerében.

Szűkebb szakterületén képes a társadalmi problémák és konfliktusok okainak és hatásmechanizmusainak elemzésére és értékelésére.

Képes a releváns, magyar és idegen nyelven közzétett publikációk folyamatos tanulmányozására.

Képes a magyar és idegen nyelven közzétett kutatási eredmények saját szakterületen történő alkalmazására.

A szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.

c) attitűdje

Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális és lokális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett.

Nyitott, befogadó, ugyanakkor kritikus a szakmai újításokkal szemben.

Elkötelezetten támogat minden olyan törekvést, amely a társadalmi esélyegyenlőség javítását szolgálja.

A tudományos szemléletmódok iránti megbecsülés elve alapján tevékenykedik, és nyitott a különböző megközelítési és értelmezési módokra.

d) autonómiája és felelőssége

Önállóan és felelősségteljesen vesz részt munkaszervezetének működtetésében és irányításában, a szakmai koncepciók kidolgozásában, megvitatásában és megvalósításában.

Törekszik a hazai és nemzetközi szakmai szervezetek munkájában részt venni.

Személyes felelősséggel tartozik a szociológus mesterség szakmai és etikai szabályainak betartásáért, a szociológus szakma integritásának megőrzéséért.

Tiszteletben tartja munkatársai és tanítványai jogait.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe