Tantárgy adatlapja
A Családkonzultációs gyakorlat terepen 3. című tárgy célja, hogy a hallgatók az általuk választott intézményben tereptanár mellett integrálják az elméleti és gyakorlati ismereteiket, amelyeket az adott intézmény tevékenységi köréhez illeszkedően alkalmaznak is. Az adott időintervallumban az egyéni munkájuk folyamatát naplózzák.
A terepgyakorlat szorosan kapcsolódik a gyakorlatot kísérő Esetfeldolgozó szupervízió (Terepgyakorlat kísérő szeminárium 3.) című kurzushoz, mely a hallgató terepen végzett családkonzulensi munkájának eredményét adó esettanulmány megírását segíti elő.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Hanna, S.M. (2021). Családterápia a gyakorlatban – A modellek közös építőelemei. Budapest: Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió. (ISBN 9789633311400)
Levounis, P., Arnaout, B. & Marienfeld, C. (2018). Motivációs interjú a klinikai gyakorlatban. Budapest: Oriold és Társai Kiadó. (ISBN 9786155443701)
Adott terepintézmény működésének keretet adó jogszabályok és belső szabályok.
AJÁNLOTT IRODALOM:
Bagdy, E. (2009). Pszichoterápia, tanácsadás, szupervízió, coaching: azonosságok és különbségek. In É. Kulcsár, Tanácsadás és terápia (pp. 53–77). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. (ISBN 9789632840239)
Furrow, J. L., Palmer, G., Johnson, S. M., Faller, G. & Palmer-Olson, L. (2021). Érzelmekre fókuszáló Családterápia. A kapcsolódás helyreállítása és a rugalmasság támogatása. Budapest: Oriold és Társai Kiadó. (ISBN 9786155981364)
Kurimay, T. (2004). Családterápia és családkonzultáció. Budapest, HU: Coincidencia Kft. (ISBN 9632161394)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a család rendszerszemléletű megközelítésének összetevőit, a megfelelő intervenciók és hatásmechanizmusok lehetőségeit.
Ismeri a segítő kapcsolat kereteit. Látja differenciáltan a kommunikáció, segítő kapcsolatban betöltött funkcióit, szerepét.
b) képessége
Képes kompetenciahatárainak megfelelően helyzetelemzésre, kockázati tényezők feltérképezésére, preventív beavatkozások tervezésére és megtételére.
Képes a szakmai kommunikáció használatára, terápiás szetting megteremtésére, társkonzulenssel való együttműködésre; gyakorlati együttműködésre a családokkal foglalkozó egyéb szakmák képviselőivel.
Képes megfelelő alapos szakmai kutatómunka elvégzésére, esettanulmány megírására.
c) attitűd
Szakmai munkájában elkötelezett, magas felelősségtudattal rendelkezik, hozzáállása etikus.
Fontos számára az önismeret, önreflexió, önkifejezés fejlesztése, folyamatosan képzi és fejleszti önmagát.
Nyitott az új szakmai ismeretek és gyakorlatok elsajátítására és azok integrálására eszköztárába.
d) autonómia és felelősség
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A rábízott információkat, valamint a dokumentációban rögzített adatokat a jogszabályoknak megfelelően kezeli.