Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Családkonzultációt támogató kommunikációs és pszichológiai elméletek és eljárások
Tárgy kódja: BMLMC01500M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 15/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kerekes Jozefa Gabriella
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a családkonzultáció végzéséhez szükséges legfontosabb elméleteket: az emberi kommunikáció sajátosságait bemutató –, a kapcsolatok építésében alapvetően fontos, mentalizációs készség működését leíró –, ezenkívül az ehhez elválaszthatatlanul kapcsolódó érzelmi világunkat és motivációs rendszerünket bemutató elméleteket és szakanyagokat.
A tárgy részletesebb ismeretanyaga:
Az emberi kommunikáció és a kommunikációs módok, asszertív kommunikáció és az agressziómentes kommunikáció.
Érzelemvilágunk sajátosságai, szerepe és fejlődése. Az érzelemkezelési rendszerünk működése és kapcsolata a többi készség működésével – kiemelten a mentalizációval és a motivációs rendszerrel.
Motivációs rendszerünk felépítése, fejlődése és működési sajátosságai.
A kurzus szorosan kapcsolódik A családkonzultációt támogató módszertani eszközök (Terepgyakorlat kísérő szeminárium 1.) című szemináriumhoz, annak kísérő előadásaként. Továbbá ráépül a Mentalizációs készségfejlesztés című szeminárium elméleti anyagára, amennyiben a segítő mentalizációs tudása és saját készsége segíti őt kliense készségeinek fejlesztésében.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Allen, J. G., Fonagy, P. & Bateman, A. W. (2011). Mentalizáció a klinikai gyakorlatban. Budapest, HU: Oriold és Társai. (ISBN 9789639771437)
Bányai, É. (2014). A motiváció és az affektus szerepe az emberi magatartás szabályozásában. In É. Bányai & K. Varga (Eds), Affektív pszichológia. (pp. 499-531). Budapest, HU: Medicina Könyvkiadó Zrt. (ISBN 9789632263908)
Buda, B. (1999). A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Budapest, HU: Animula. (ISBN 9789633330432)
Levounis, P., Arnaout, B. & Marianfeld, C. (2018). Motivációs interjú a klinikai gyakorlatban. Budapest, HU: Oriold és Társai Kiadó. (ISBN 9786155443701)
Rambala, É. (2012). Az erőszakmentes kommunikáció alapjai. Budapest, HU: Kulcslyuk Kiadó Kft. (ISBN 9789638941978)
AJÁNLOTT IRODALOM:
Aisen, E. & Fonagy, P. (2011). Mentalization Based Family Treatment. London, GB: Guilford Publications. (ISBN 9781462546053)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri az emberi kommunikáció sajátosságait.
Ismeri az emberi érzelmek sajátosságait, szerepét és az érzelemkezelési készség fejlődését és összefüggéseit más készségekkel.
Ismeri az emberi motivációs rendszer felépítését és működésének jellegzetességeit.
Rendelkezik ismeretekkel a pozitív mentálhigiénés kapcsolat jellemzőiről, elméleti hátteréről (humanisztikus pszichológia).
Ismeri a segítő kapcsolat kereteit. Látja differenciáltan a kommuni

káció, segítő kapcsolatban betöltött funkcióit, szerepét.
b) képesség
Képes az ember kapcsolati létének és az ebben való fejlődésének a megértésére.
Képes az emberi kommunikáció, az érzelemkezelési készség, valamint a motiváció rendszer működésének a sajátosságait, fejlődési elakadásait felismerni az emberek kapcsolati rendszerében.
Képes szükség esetén a segítség elfogadására történő szocializálás megvalósítására.
Képes a szakmai kommunikáció használatára, terápiás szetting megteremtésére, társkonzulenssel való együttműködésre; gyakorlati együttműködésre a családokkal foglalkozó egyéb szakmák képviselőivel.
c) attitűd
Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Preventív szemléletben gondolkodik (megelőzés, ártalomcsökkentés, lelki egészségvédelem).
Empatikus és megértő a kliensek fejlődési elakadásaival, működési nehézségeivel kapcsolatban.
d) autonómia és felelősség
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja, a tudását folyamatosan fejleszti.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe