Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A cél, hogy a hallgatók megismerkedjenek a családterápia módszerével, eszközeivel, s az óra keretében kipróbálják ezek használatát. A kurzus során a hallgató megismeri azokat a szakmai eljárásokat és technikákat, melyek segítségével a rendszerszemléletű családi kapcsolatrendszerek szemléletében az elakadt családok (párkapcsolat megromlása estén, gyermeknevelési problémák során, családi krízisekben) számára segítséget tud nyújtani, megcélozva azt, hogy a terápiával a családtagok képessé váljanak saját belső erőforrásaikat aktivizálva helyreállítani a családi egyensúlyt.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
GOLDENBERG, Herbert – GOLDENBERG, Irine, Áttekintés a családról 1. kötet, Családterápiás sorozat 19., Budapest, Animula, 2008. ISBN 9799639751179
ASEN, Eia, Családi elemi, hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet az együttélésből, Budapest, Animula, 2011. ISBN 9639751446
SALVADOR, Minuchin, Családok és családterápia, Családterápiás sorozat 15., Budapest, Animula, 2006. ISBN 9639410624
DE JONG, Peter – BERG, Insoo Kim, Feladattól a megoldásig, Családterápiás sorozat 23., Budapest, Animula, 2013. ISBN 9789639751781
Ajánlott irodalom:
PINCUS, Lily – DARE, Christopher, Titkok a családban. A meghitt kapcsolatok rejtett rétegei, Családterápiás sorozat 18., Budapest, Animula, 2007. ISBN 9789639751118
SATIR, Virginia, A család együttélésének művészete, Budapest, Coincidencia Kiadó, 1999. ISBN 9630369117
ASEN, Eia – SCHOLTZ Michael, Több család egy terápia, Budapest, Animula, 2013. ISBN 978963975790
FEUER Mária (szerk.), A családsegítés elmélete és gyakorlata, Szöveggyűjtemény, Budapest, Akadémia, 2008. ISBN 9789630586016
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
Ismeri a szociális, a gyermekjóléti, a gyermekvédelmi, a nevelési intézmények működését, azok jogi szabályozását.
b) képessége
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.
Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.