Tantárgy adatlapja
A tantárgy az interperszonális viszonyok szerveződésével és a csoportfolyamatokkal foglalkozik.
Fő célkitűzése az egyének között és a csoportokban zajló interakciós folyamatok szabályszerűségének elemzése. Az empirikus megközelítések bemutatása mellett kitér azokra az elméletekre is, amelyek a felmutatott jelenségek elméleti magyarázatára születtek.
Tárgyalja a tömegek viselkedésének korábbi és újabb, empirikus alapokon nyugvó felfogását, elemzi a kollektív viselkedés olyan példáit, mint a pánik, a lázadás, a rémhír kitérve a háttérben meghúzódó okokra is.
A csoport fogalmának, jelentőségének vizsgálatának hátteréül szolgál Kurt Lewin munkásságának bemutatása. A személyek közötti vonzalom meghatározó tényezői mellett elemzi a csoportok informális struktúrájának és kommunikációs viszonyainak hatásait Moreno és Mérei felfogásában.
Foglalkozik a csoportok idői alakulásának szabályszerűségeivel, a csoportban és a csoportok között megjelenő konfliktusok, és azok feloldásának kérdéseivel. Tárgyalja az egyén és a csoport viselkedését befolyásoló normák alakulását, a konformizmus és a tekintélynek való engedelmesség, valamint a deviancia kérdéseit, a szerepelméletet, bemutatva többek között Merton ezzel kapcsolatos elgondolásait.
A szerepelmélet továbbfejlesztéseként elemzi a szimbolikus interakcionalista irányzat képviselőinek nézeteit a szereppel és selffel kapcsolatban (Mead és Goffman). Megvizsgálja, hogyan hat a teljesítményre a csoport, mely tényezők segítik és hátráltatják a csoportos teljesítményt, hogyan és milyen eredménnyel hoz döntéseket a csoport.
sp;
A tantárgy az interperszonális viszonyok szerveződésével és a csoportfolyamatokkal foglalkozik.
Fő célkitűzése az egyének között és a csoportokban zajló interakciós folyamatok szabályszerűségének elemzése. Az empirikus megközelítések bemutatása mellett kitér azokra az elméletekre is, amelyek a felmutatott jelenségek elméleti magyarázatára születtek.
Tárgyalja a tömegek viselkedésének korábbi és újabb, empirikus alapokon nyugvó felfogását, elemzi a kollektív viselkedés olyan példáit, mint a pánik, a lázadás, a rémhír kitérve a háttérben meghúzódó okokra is.
A csoport fogalmának, jelentőségének vizsgálatának hátteréül szolgál Kurt Lewin munkásságának bemutatása. A személyek közötti vonzalom meghatározó tényezői mellett elemzi a csoportok informális struktúrájának és kommunikációs viszonyainak hatásait Moreno és Mérei felfogásában.
Foglalkozik a csoportok idői alakulásának szabályszerűségeivel, a csoportban és a csoportok között megjelenő konfliktusok, és azok feloldásának kérdéseivel. Tárgyalja az egyén és a csoport viselkedését befolyásoló normák alakulását, a konformizmus és a tekintélynek való engedelmesség, valamint a deviancia kérdéseit, a szerepelméletet, bemutatva többek között Merton ezzel kapcsolatos elgondolásait.
A szerepelmélet továbbfejlesztéseként elemzi a szimbolikus interakcionalista irányzat képviselőinek nézeteit a szereppel és selffel kapcsolatban (Mead és Goffman). Megvizsgálja, hogyan hat a teljesítményre a csoport, mely tényezők segítik és hátráltatják a csoportos teljesítményt, hogyan és milyen eredménnyel hoz döntéseket a csoport.
A hatalom és vezetés kérdéseit mind az egyén, mind a csoport szemszögéből vizsgálat tárgyává teszi. Az egyének közötti interakciók egyik elméleti kiindulóponjaként tárgyalt csereelmélet (Homans) a kooperáció és versengés elemzésének hátteréül is szolgál Ez utóbbi téma kapcsán elemzi az agresszió és az altruizmus megnyilvánulásának előzményeit és következményeit.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Hewstone, M., Stroebe W. (szerk.): Szociálpszichológia (európai szemszögből), Akadémiai Kiadó, Budapest, 2007. (kijelölt fejezetek) ISBN 9789630585101
Smith E.R., Mackie D.M., Claypool, H.M. :Szociálpszichológia, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2016. (kijelölt fejezetek) ISBN 9789633122518
Mérei Ferenc: A közösségek rejtett hálózata, Osiris, Budapest,2006. ISBN 9789633894583
Pataki Ferenc (szerk.): Csoportlélektan, Gondolat Kiadó, Budapest, 1969, 1980.(Kijelölt fejezetek) ISBN 9632808053
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomlélektan (szociális megismerés, attitűdszerveződés, kognitív stílus, egyéni és társadalmi nézetrendszerek, társas viselkedés, segítő és agresszív viselkedés, szociális szerep, társadalmi identitás) legfontosabb szakkifejezéseit és jelenségeit, az európai identitás alakulásának alapvető szövegeit, kontextusait.
Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.
b) képességei
Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
c) attitűdje
Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására.
Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a kezdeményezés, az önálló és közösségi döntéshozatal képességeivel.
Rendelkezik egyéni és közösségi felelősségtudattal, felelősségvállalással.
Tudatosan képviseli a közösségszervezés módszereit, ismereteit, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
n class="csB01248B">