Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
Az előző félév egyéni gyakorlatára, a csoportos tantárgyi megfigyelésekre (pedagógia, pszichológia, anyanyelvi tantárgy-pedagógia), valamint a játékpedagógiai és más szakmai stúdiumokra építve a hallgatótárs munkájának megfigyelése, elemzése-értékelése.
Specifikus célok:
A gyakorlatát végző hallgató irányított megfigyelése a csoport tagjai részéről.
Fordítsanak kiemelt figyelmet a játék feltételeinek megteremtésére, a közvetett játékirányításra, a gyermekek gondozásának megfigyelésére, tapasztalatgyűjtésre.
Az egyéni gyakorlat tapasztalatai és a szakvezető útmutatásai alapján a nevelőmunka tervezésének, szervezésének, kivitelezésének közös véleményezés a játék és a gondozótevékenység vonatkozásában.
A hallgatók közötti szakmai együttműködés megalapozása a felkészülés, kivitelezés, szervezőmunka területén.
A sajátélményű foglalkozás szakszerű elemzésében-értékelésében az első tapasztalatok megszerzése közös munkával a gyakorlatvezető irányításával.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Az óvodai gyakorlati képzés intézményi útmutatója
Az óvodai nevelés országos alapprogramja
Az Óvodapedagógia, Játékpedagógia, Didaktika c. stúdiumhoz használt irodalom
>
A gyermekcsoport nevelési tervének vonatkozó részei
Ajánlott irodalom:
Az Óvodai Nevelés c. folyóirat
A gyakorlóóvoda helyi nevelési programja a gyermekgondozó és a játéktevékenységről
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.
Ismeri az óvodás gyermek megismerésének módszereit.
Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével.
Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.
Ismeri az óvodapedagógusi hivatás szakmai, etikai és jogi szabályait, társadalmilag elfogadott normáit, az óvodapedagógus szerepkörhöz tartozó kommunikáció sajátosságait és hatásrendszerét.
b) képességei
Megfigyeli, feltérképezi és rögzíti a 3–7 éves gyermek személyiségének, képességstruktúrájának sajátosságait és a gyermeket körülvevő családi közeg szociokulturális meghatározóit, képes az óvodás gyermek fejlődésének nyomon követésére.
c) attitűdje
Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek m
egválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.
Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.
Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.
Reflektív óvodapedagógusként, autonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.
Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.