Tantárgy adatlapja
Az afrikai kontinens idestova ötven éve független államai közül nem egyben (Elefántcsontpart, Kongó, Mali, Szenegál) komoly hagyománnyal bír a francia nyelvű írásbeliség. A kezdetek realista-politikai célzatú irodalma után, mely a Léopold Sédar Senghor nevével fémjelzett „négritude”, vagyis a Franciaországtól való kulturális elszakadás, a gyökerek megkeresése és felvállalása jegyében keletkezett, a hatvanas évektől újabb irányok ütötték fel a fejüket. Az előadás több generáció munkásságán keresztül mutatja be az afrikai frankofón irodalom és kultúra átalakulását, René Maran,, Senghor, Birago Diop, Berdard Dadié, Ahmadou Kourouma, Alain Mabanckou munkásságát alapul véve. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
KESTELOOT Lilyan, Histoire de la littérature négro-africaine, Párizs, Karthala, 2001, ISBN 2845861125 KOUROUMA Ahmadou, Allah n’est pas obligé, Paris, Seuil, 2000, ISBN 2020427877 MABANCKOU Alain, Bleu-blanc-rouge, Párizs, Présence africaine, 1998, ISBN 2708706705 MABANCKOU Alain (dir.) Penser et écrire l’Afrique aujourd’hui , Paris, Seuil, 2017.ISBN 978-2-02134667-1
pan> |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Érti és átlátja a szövegek és kulturális jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait. Átfogó és alapos ismeretekkel rendelkezik a francia és az európai, valamint az Európán kívüli frankofón irodalom és kultúra fő területeiről. b) képességei Képes az Európán kívüli kultúrák szintetizáló elemzésére. Különböző szövegtípusokat és kulturális jelenségeket több szempont mérlegelésével, releváns értelmezési keret kidolgozásával képes vizsgálni. |