Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Demokrácia, emberi jogok és a nők helyzete a Közel-Keleten
Tárgy kódja: BMLKK01400M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Klasszikus és Újlatin Nyelvek Intézete
Tárgyfelelős oktató: Dobos Károly Dániel
Tárgyleírás:

 

A tárgy célja, hogy bemutassa a nyugati szemlélő számára az iszlám társadalmi berendezkedés talán leginkább eltérőnek értékelt sajátosságait, a demokratikus politikai berendezkedés, az alapvető emberi jogok, illetve a nők helyzetének megítélését a modern Közel-Keleten. A témákat azonban tágabb összefüggésben a nyugati individualizálódott társadalomfelfogás és a keleti kollektív társadalomkép összeütközésének keretrendszerében tárgyaljuk.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Rostoványi Zsolt: Az iszlám a 21. század küszöbén. Budapest: Aula 1998, 305–313.

Csicsmann László: Iszlám és demokrácia a Közel-Keleten. Budapest – Pécs: Dialóg – Campus, 2008.

Jabiri, Mu?ammad Abid: Democracy, human rights and law in Islamic Thought. London: Tauris, 2009.

Chase, Anthony Tirado: Routledge Handbook on Human Rights and the Middle East and North Africa, New York: Routledge, 2017.

Joseph, Suad and Zaatari, Zeina: Routledge Handbook on Women in the Middle East. New York: Routledge, 2023.

Pratt, Nicola Christine: Democracy and Authoritarianism in the Arab World. Boulder: Lyenne Riener, 2008.

Elizur, Yuval, Malkin, Lawrence: The War Within. Israel’s Ultraorthodox Threat to Democracy and the Nation. New York: Overlook, 2012.

Sprinzak, Ehud: Fundamentalism, Terrorism, and Democracy: The Case of the Gush Emunim Underground. Washington: Wilson Center, 1986.

Parsa, Misag: Democracy in Iran: Why It Failed and How It Might Succeed. Cambridge /Mass./: Harvard UP, 2016.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tisztában van a közel-keleti régió meghatározó társadalmi és biztonságpolitikai problémáival és ismeri az elmúlt évtizedek során felmerült különböző megoldási kísérleteket.

b) képességei

A fent bemutatott ismeretek birtokában képes a Közel-Kelettel kapcsolatos politikai, társadalmi és gazdasági kérdésekben önálló véleményt formálni, vagy a döntéshozók számára megbízható elemzéseket készíteni.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe