Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a napjainkban használatos, a korai diagnosztikában alkalmazott fejlődési skálák (SEED, Bayley III., Brunet-Lezine) és neuro-szenzomotoros tesztek elméleti hátterébe, és gyakorlati alkalmazásába nyújtson betekintést. A hallgatók megismerkednek a csecsemő és kisgyermekkor klinikai diagnosztikájában alkalmazott anamnézis formákkal, a szülőkkel folytatott interjúfelvétel technikájával, valamint a csecsemő- és a kisgyermek megfigyelés formáival és diagnosztikai alkalmazásával. A kurzus bevezetés ad videofelvételen alapuló diagnosztikai eljárásokba, az állapotfelmérés lépéseibe, az etikai kérdésekbe és a diagnózisalkotás gyakorlati lépéseibe. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Bayley, N. (2009). Bayley-III: Bayley Scales of infant and toddler development. Giunti OS. Weiss, L. G., Oakland, T., & Aylward, G. P. (Eds.). (2010). Bayley-III clinical use and interpretation. Academic Press. Ajánlott irodalom: Milne, S., McDonald, J., & Comino, E. J. (2012). The use of the Bayley scales of infant and toddler development III with clinical populations: A preliminary exploration. Physical & occupational therapy in pediatrics, 32(1), 24-33. Georg, A. K., Cierpka, M., Schröder-Pfeifer, P., Kress, S., & Taubner, S. (2021). The efficacy of brief parent− infant psychotherapy for treating early regulatory disorders: A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(6), 723-733. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri a .korai felesztésben alkalmazható tesztek által mért területeket és alkalmazásuk lehetőségeit - Átlátja a .csecsemőkori pszichodiagnosztikai eljárások alkalmazásának feltételeit b) képességei - Képessé válik komplex módon megközelíteni egy eltérően fejlődő gyermeket - Képes alkalmazni az etikai szempontokat a koragyermekkori fejlődési skálák és tesztek alkalmazásának tervezésekor és a szülőkkel folytatott konzultációban. |