Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Diagnosztikai eljárások csecsemő és kisgyermekkorban
Tárgy kódja: BMNPS02000A
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Hámori Eszter
Tárgyleírás:

A tanegység célja, hogy a napjainkban használatos, a korai diagnosztikában alkalmazott fejlődési skálák (SEED, Bayley III., Brunet-Lezine) és neuro-szenzomotoros tesztek elméleti hátterébe, és gyakorlati alkalmazásába nyújtson betekintést.

A hallgatók megismerkednek a csecsemő és kisgyermekkor klinikai diagnosztikájában alkalmazott anamnézis formákkal, a szülőkkel folytatott  interjúfelvétel technikájával, valamint a csecsemő- és a kisgyermek megfigyelés formáival és diagnosztikai alkalmazásával.

A kurzus bevezetés ad  videofelvételen alapuló diagnosztikai eljárásokba, az állapotfelmérés lépéseibe, az etikai kérdésekbe és a diagnózisalkotás gyakorlati lépéseibe. 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Bayley, N. (2009). Bayley-III: Bayley Scales of infant and toddler development. Giunti OS.

Weiss, L. G., Oakland, T., & Aylward, G. P. (Eds.). (2010). Bayley-III clinical use and interpretation. Academic Press.

Ajánlott irodalom:

Milne, S., McDonald, J., & Comino, E. J. (2012). The use of the Bayley scales of infant and toddler development III with clinical populations: A preliminary exploration. Physical & occupational therapy in pediatrics, 32(1), 24-33.

Georg, A. K., Cierpka, M., Schröder-Pfeifer, P., Kress, S., & Taubner, S. (2021). The efficacy of brief parent− infant psychotherapy for treating early regulatory disorders: A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(6), 723-733.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- Ismeri a .korai felesztésben alkalmazható tesztek által mért területeket és alkalmazásuk lehetőségeit

- Átlátja a .csecsemőkori pszichodiagnosztikai eljárások alkalmazásának feltételeit

b)    képességei

-  Képessé válik komplex módon megközelíteni egy eltérően fejlődő gyermeket

- Képes alkalmazni az etikai szempontokat a koragyermekkori fejlődési skálák és tesztek alkalmazásának tervezésekor és a szülőkkel folytatott konzultációban.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe