Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a napjainkban használatos, a korai diagnosztikában alkalmazott fejlődési skálák (SEED, Bayley III., Brunet-Lezine) és neuro-szenzomotoros tesztek elméleti hátterébe, és gyakorlati alkalmazásába nyújtson betekintést.
A hallgatók megismerkednek a csecsemő és kisgyermekkor klinikai diagnosztikájában alkalmazott anamnézis formákkal, a szülőkkel folytatott interjúfelvétel technikájával, valamint a csecsemő- és a kisgyermek megfigyelés formáival és diagnosztikai alkalmazásával.
A kurzus bevezetés ad videofelvételen alapuló diagnosztikai eljárásokba, az állapotfelmérés lépéseibe, az etikai kérdésekbe és a diagnózisalkotás gyakorlati lépéseibe.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Racsmány M. (2007). A fejlődés zavarai és vizsgáló módszerei. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789630583985
Berényi M., Katona F. (2011). A fejlődésneurológia szerepe a szomatopedagógiában. Gyógypedagógiai Szemle, 2011 (2), 121-130.
Lakatos K. (2006). Az alapkészségek fejlesztési lehetősége a HRG és a TSMT-I-II módszerekkel. Tamás M. (szerk.) Integráció és inklúzió. Fejlesztő módszerek a közoktatásban, Trefort, Budapest. 160-180.
ISBN 9789634464068
Varga K. (2008). Pszichológus etika. Medicina, Budapest. ISBN 978 963 226 179 9
Ajánlott irodalom:
Lakatos, K. (2001). Korai szenzomotoros fejlesztés. Fejlesztő pedagógia, (6), 2001. 6-21.
Lakatos, K. (2003). Az iskolaéretlenség szűrése az Állapot és mozgásvizsgáló teszttel. Új Pedagógiai Szemle, 2003, 137-149.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részletes ismeretekkel rendelkezik a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.
A fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiának megfelelő speciális ismeretanyagot magas szinten sajátítja el.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes véleményét önállóan megfogalmazni a szakmai-tudományos elvárásoknak megfelelően (akár idegen nyelven is) és szakmai fórumokon megvédeni.
Képes a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia területén alkalmazott gyakorlati módszerek, elemző és beavatkozó eljárások használatára.
Képes pszichológusi tevékenység gyakorlására - megfelelő szupervízió mellett - olyan nevelési, képzési, fejlesztő, gyógyító, rehabilitációs és kutatóintézményben, ahol a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia irányultságának megfelelő munka folyik.
Képes alapvető diagnosztikai és beavatkozó eljárások szakszerű alkalmazására a képzettségének megfelelő területeken.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.
d) autonómiája és felelőssége
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.
Az európai beágyazottságnak megfelelően képviseli szakmai, kulturális identitását.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.