Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a napjainkban használatos, a korai diagnosztikában alkalmazott fejlődési skálák (SEED, Bayley III., Brunet-Lezine) és neuro-szenzomotoros tesztek elméleti hátterébe, és gyakorlati alkalmazásába nyújtson betekintést.
A hallgatók megismerkednek a csecsemő és kisgyermekkor klinikai diagnosztikájában alkalmazott anamnézis formákkal, a szülőkkel folytatott interjúfelvétel technikájával, valamint a csecsemő- és a kisgyermek megfigyelés formáival és diagnosztikai alkalmazásával.
A kurzus bevezetés ad videofelvételen alapuló diagnosztikai eljárásokba, az állapotfelmérés lépéseibe, az etikai kérdésekbe és a diagnózisalkotás gyakorlati lépéseibe.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Racsmány M. (2007). A fejlődés zavarai és vizsgáló módszerei. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789630583985
Berényi M., Katona F. (2011). A fejlődésneurológia szerepe a szomatopedagógiában. Gyógypedagógiai Szemle, 2011 (2), 121-130.
Lakatos K. (2006). Az alapkészségek fejlesztési lehetősége a HRG és a TSMT-I-II módszerekkel. Tamás M. (szerk.) Integráció és inklúzió. Fejlesztő módszerek a közoktatásban, Trefort, Budapest. 160-180. ISBN: 9789634464068
Varga K. (2008). Pszichológus etika. Medicina, Budapest. ISBN 978 963 226 179 9
Ajánlott irodalom:
Lakatos, K. (2001). Korai szenzomotoros fejlesztés. Fejlesztő pedagógia, (6), 2001. 6-21.
Lakatos, K. (2003). Az iskolaéretlenség szűrése az Állapot és mozgásvizsgáló teszttel. Új Pedagógiai Szemle, 2003, 137-149.
sp;