Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Diagnosztikai eljárások csecsemő és kisgyermekkorban
Tárgy kódja: BMNPS04600M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Metzgerné Kopcsó Krisztina
Tárgyleírás:

A tanegység célja, hogy a napjainkban használatos, a korai diagnosztikában alkalmazott fejlődési skálák (SEED, Bayley III., Brunet-Lezine) és neuro-szenzomotoros tesztek elméleti hátterébe, és gyakorlati alkalmazásába nyújtson betekintést.

A hallgatók megismerkednek a csecsemő és kisgyermekkor klinikai diagnosztikájában alkalmazott anamnézis formákkal, a szülőkkel folytatott  interjúfelvétel technikájával, valamint a csecsemő- és a kisgyermek megfigyelés formáival és diagnosztikai alkalmazásával.

A kurzus bevezetés ad  videofelvételen alapuló diagnosztikai eljárásokba, az állapotfelmérés lépéseibe, az etikai kérdésekbe és a diagnózisalkotás gyakorlati lépéseibe.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Racsmány M. (2007). A fejlődés zavarai és vizsgáló módszerei. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789630583985

Berényi M., Katona F. (2011). A fejlődésneurológia szerepe a szomatopedagógiában. Gyógypedagógiai Szemle, 2011 (2), 121-130.

Lakatos K. (2006). Az alapkészségek fejlesztési lehetősége a HRG és a TSMT-I-II módszerekkel. Tamás M. (szerk.) Integráció és inklúzió. Fejlesztő módszerek a közoktatásban, Trefort, Budapest. 160-180.

ISBN 9789634464068

Varga K. (2008). Pszichológus etika. Medicina, Budapest.  ISBN 978 963 226 179 9

Ajánlott irodalom:

Lakatos, K. (2001). Korai szenzomotoros fejlesztés. Fejlesztő pedagógia, (6), 2001. 6-21.

Lakatos, K. (2003). Az iskolaéretlenség szűrése az Állapot és mozgásvizsgáló teszttel. Új Pedagógiai Szemle, 2003, 137-149.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Részletes ismeretekkel rendelkezik a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.

A fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiának megfelelő speciális ismeretanyagot magas szinten sajátítja el.

b) képességei

Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.

Képes véleményét önállóan megfogalmazni a szakmai-tudományos elvárásoknak megfelelően (akár idegen nyelven is) és szakmai fórumokon megvédeni.

Képes a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia területén alkalmazott gyakorlati módszerek, elemző és beavatkozó eljárások használatára.

Képes pszichológusi tevékenység gyakorlására - megfelelő szupervízió mellett - olyan nevelési, képzési, fejlesztő, gyógyító, rehabilitációs és kutatóintézményben, ahol a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia irányultságának megfelelő munka folyik.

Képes alapvető diagnosztikai és beavatkozó eljárások szakszerű alkalmazására a képzettségének megfelelő területeken.

c) attitűdje

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.

Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.

d) autonómiája és felelőssége

Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.

Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.

Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.

Az európai beágyazottságnak megfelelően képviseli szakmai, kulturális identitását.

Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BMNB-XPS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe