Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Diaszpóra 1: Migráció, transznacionalitás, diaszpórák
Tárgy kódja: BMNTÖ01500A
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Történettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Kovács Bálint
Tárgyleírás:

A modern örmény diaszpóra olyan közösségeket foglal magában, amelyek eltérő vándorlási időszakokkal és különálló történelemmel, belső fejlődés által kialakított elbeszélésmódokkal rendelkeznek. Ezek a változatos, diaszpóraközösségekben kialakult történeti formák részt vettek az identitásépítés, és a társadalmi fejlődések folyamataiban. Ezen kialakult történeti elbeszélések között, melyekben évtizedek és évszázadok óta élnek, kialakítottak valamilyen rokonszenvet az ősi származás, föld avagy szülőföld - számára, melyre mint szimbolikus, eszkatológiai vagy fizikai visszatérési helyre tekintenek. A kurzus célja az örmény diaszporikus közösségek etnikai és diaszporikus identitásainak fő elméleti kereteinek és diskurzusainak bemutatása és elemzése.

Ez a kurzus megvizsgálja a transznacionalizmus, a diaszpóra vándorlásának témáit, valamint a témák mögött álló elméleti keretet és tudományosságot. Elméleti és összehasonlító megközelítést alkalmazva.

Kötelező és ajánlott irodalom:

Kötelező Irodalom:

·       Stéphane Dufoix, Diasporas, (Berkeley and Los Angeles: University of California Press 2018).

·       Stéphane Dufoix, The Dispersion: A History of the Word Diaspora, Leiden; Boston: Brill 2016).

·       Weber Max: “Ethnic Groups,” in Economy and Society: an Outline of Interpretive Sociology. Berkeley, 1978. Vol. 1. 385-398.

·       Smith, Anthony: The Ethnic Origins of Nations. Oxford, 1986.

·       Clifford, James: “Diasporas.” in Cultural Anthropology, 1994, 9:3. 302-338.

·       Konrad Siekierski, Stefan Troebst (ed.): Armenians in Post-Socialist Europe. Köln-Weimar-Wien, 2016.

·       Rogers Brubaker, Migration, Membership, and the Modern Nation-State: Internal and External Dimensions of the Politics of Belonging, The Journal of Interdisciplinary History, Vol. 41, No. 1 (Summer 2010), pp. 61-78

·       Roger Waldinger and David Fitzgerald, “Transnationalism in Question,” American Journal of Sociology, Vol. 109, No. 5 (March 2004), pp. 1177-1195

·       Patricia Clavin, “Defining Transnationalism”, in Contemporary European History, Vol. 14, No. 4, Theme Issue: Transnational Communities in European History, 1920-1970 (Nov., 2005), 421-439.

·       Richard G. Hovannisian, The Ebb and Flow of the Armenian Minority in the Arab Middle East, Middle East Journal, Vol. 28, No. 1 (Winter, 1974), pp. 19-32

·       Nicola Migliorino, “(Re)constructing Armenia: The Armenians in Lebanon and Syria during the Mandate, in (Re)Constructing Armenia in Lebanon and Syria: Ethno-Cultural Diversity and the State in the Aftermath of a Refugee Crisis (2008) 45-87,

·       Schneider, Jason. 2014. “From Urban Enclave to Ethnoburb: Discourse, Space, and Community in Polish Chicago.” Iowa Journal of Cultural Studies 15(1):80–102

·       Daniel Fittante, But Why Glendale? A History of Armenian Immigration to Southern California California History, 2017, 1-31.

·       Daniel Fittante, “The Armenians of Glendale: An Ethno-burb in Los Angeles’s San Fernando Valley City and Community”, 17:4, 2018, 1231-1247.

·       Safran, William. 1991. “Diasporas in Modern Societies: Myths of Homeland and Return.” Diaspora. 1/1. Spring. 83-99.

·       Bakalian, Anny. Armenian-Americans: From Being to Feeling Armenian. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers, 1993.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)  tudása

- Az elméleti keretek megértése, mely a diaszpóra és transznacionalizmus közötti viták mögött rejlik

b) képessége

- Kritikai szemléletmód, és elemző képesség fejlődése

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

anglisztika BANB-IAN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali angol 6 félév BTK
anglisztika BMNB-IAN mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
nemzetközi program BNNX-XNP Nemzetközi program képzése Nappali angol 1 félév BTK
nemzetközi tanulmányok BMNT-INT mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
politikatudomány BMNT-IPO mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
régészet BMNB-ITR mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
történelem BANB-ITÖ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali angol 6 félév BTK
történelem BMNB-XTÖ mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
történelem BMNB-ITÖ mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe