Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Digitális tanulástámogatás és teljesítményértékelés
Tárgy kódja: BOLTP02400
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

A szeminárium során a hallgató megismeri a digitális eszközök és erőforrások használatának tervezését és alkalmazását a tanítási folyamatban a tanítás hatékonyságának növelése érdekében.
Tanulás a 21. században. Az e-learning felhasználásának lehetőségei, elmélete és módszertana. Digitális nemzedékelméletek. Az oktatási környezetek tipológiája, e-learning értelmezések. Az iskolai munka új terei: a digitális osztálytermek. Az együttműködés új formái A közös munka alapja: a megosztás. Digitális kultúra, az online közösségek pedagógiája és pszichológiája. Tanárszerep és tanári kompetenciák IKT támogatott oktatási környezetekben. Kurzustervezés és kurzusfejlesztés, a tartalomfejlesztés folyamata. Oktatásszervezés és tanulástámogatás, az oktatási folyamat szabályozása. Tanulás, tanulásmódszertan és tanulói szerepértelmezés a digitális világban. Tanulásmódszertan IKT támogatott tanulási környezetben, személyes tanulási környezet. Gamification. Az értékelés új formái.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
Benedek András (szerk.). Digitális pedagógia. Budapest, Typotex, 2008. ISBN 9789632790176
Ollé János – Papp-Danka Adrienn – Lévai Dóra – Tóth-Mózer Szilvia – Virányi Anita, Oktatásinformatikai módszerek. Tanítás és tanulás az információs társadalomban. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2013. ISBN 9789633121573
Komenczi Bertalan, Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai: Elméleti megközelítések és modellek. In: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Budapest, MTA PTB. 127-143. http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/3631/1/komenczi-bertalan-elektronikus-tanulasi-kornyezetek-sajatossagai%282%29.pdf
Magyarország Kormánya Digitális Oktatási Stratégiája. 2016. https://digitalisjoletprogram.hu/hu/tartalom/dos-magyarorszag-digitalis-oktatasi-strategiaja
Ajánlott irodalom:
Ajlan S. Al-Ajlan, A Comparative Study Between E-Learning Features, Methodologies, Tools and New Developments for E-Learning, Dr. Elvis Pontes (Ed.), 2012. ISBN 978953-51-0029-4
https://www.intechopen.com/chapters/27926
Alves P. Luísa M. Morais C. The Influence of Virtual Learning Environments in Students’ Performance. 2017 https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1134444.pdf
European Commission: A Framework for Blended Learning. Luxembourg, Publications, Office of the European Union. 4. 2021. https://www.schooleducationgateway.eu/downloads/files/news/framework_for_blende d_learning.pdf(2022.10.10.)
Forgó Sándor: Blended learning, tudásszervezés, hálózatalapú tudásmegosztás, 2015, http://okt.ektf.hu/data/szlahorek/file/

kezek/06_blended_04_11/index.html
Kaposi, József; Szőke-Milinte, Enikő: Kutatás közben - A digitális oktatásra való átállás tapasztalatai a katolikus iskolákban. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest 2021. http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2023/11/Binder11.pdf
Puentedura, R. (2013) SAMR: A Contextualized Introduction, Hippasus. http://hippasus.com/rrpweblog/archives/2014/01/15/SAMRABriefContextualizedIntro duction.pdf
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
A hallgató tisztában van a digitális technológiák használatában rejlő lehetőségekkel pedagógiai és szakmai munkájuk erősítése érdekében, és nyitott a pedagógiai és szakmai ismereteinek bővítésére. Ismeretekkel rendelkezik a mesterséges intelligenciáról és ismeri a köznevelésben, a nevelésben-oktatásban és az adminisztratív feladatok elvégzésében történő alkalmazási lehetőségeit. A hallgató ismeri a tanári munka során használható internetes felületeket és IKT eszközöket, azok használatát. Ezeken túl a hallgató módszertani ismereteket szerez az e-learning tananyag tervezésének és létrehozásának tárgyköréből, megismerkedik a távoktatás sajátosságaival, az e-learninggel kapcsolatos aktuális kutatási irányokkal, fontosabb problémákkal. A szakképzett tanár ismeri a technológia alapú értékelés módszereit.
b) képességei
A hallgató képes az információ-és kommunikáció-technológiára épülő eszközök, digitális tananyagok hatékony, szakszerű alkalmazására, továbbá az IKT és a web 2.0 eszközeinek felhasználására az oktatási folyamat során, e-tananyagok tervezésére,tartalomfejlesztésre, interaktív és multimediális elemekkel gazdagított oktatási tartalmak létrehozására, az újszerű eszközökhöz jobban illeszkedő tanítási módszerek és tanulói munkaformák alkalmazására.
Képes az adatbiztonságot szem előtt tartva kezelni és elemezni tanulók értékelési eredményeit.
Képes az egész életen át tartó tanulás képesség-rendszerének megalapozására, technikáinak gyakoroltatására.
Képes céljainak megfelelően az értékelés eszközeinek megválasztására vagy önálló eszközök elkészítésére. Képes az országos, illetve a helyi mérési eredmények értelmezésére.
c) attitűdje
Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét.
Értékelő, értelmező reflektivitással közelít a gyakorlat és elmélet kapcsolatához.
Reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában.
Elkötelezett a tanulást támogató értékelés mellett.
d) autonómiája és felelőssége
Erősíti saját szakmai magabiztosságát, reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait.
Felelősséget vállal saját kommunikációjáért és annak folyamatos fejlesztéséért.  

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

angol nyelv és kultúra tanára BMLP-XAN2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
etikatanár BMLP-XEK2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
filmművészeti tanár részképzés BVLP-XFMT Vendéghallgató Levelező magyar 2 félév BTK
filozófiatanár BMLP-XFI2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
francia nyelv és kultúra tanára BMLP-XRF2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HMLH-XHN2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HOLH-XHN osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév HTK
latin nyelv és kultúra tanára BMLP-XLA2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
magyar nyelv és irodalom szakos tanár BMLP-XMA2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
német nyelv és kultúra tanára BMLP-XGE2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe