Tantárgy adatlapja
A diktatórikus rendszerek kialakulása a huszadik
század meghatározó politikai jelensége. A kurzus célja, hogy a hallgatókkal
mélységben megismertesse a magyarországi és európai diktatórikus rendszerek
történetét, azok kialakulásának okát, a hatalmat gyakorlók céljait és törekvéseit, és
tevékenységük következményeit. A tantárgy elrugaszkodik a felületes
megközelítésektől, és azt kívánja elemezni, hogy milyen sokrétű szellem- és
politikatörténeti folyamatok vezettek az ilyen típusú rendszerek
kialakulásához. A kurzus kitér az egyes diktatúrák uralom-technikai
jellegzetességeinek bemutatására. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Francois Furet:
Egy illúzió múltja. Esszé a 20. századi kommunista ideológiáról. Európa.
Budapest, 2000., ISBN 9630766477 Schmidt Mária:
Diktatúrák ördögszekerén. Magvető. Budapest, 1998., ISBN 963-142-110-4 Arthur
Koestler: Sötétség délben. Európa. Budapest, 2011., ISBN 9789630792394 Ajánlott irodalom: Kertész Imre:
Európa nyomasztó öröksége. Európa. Budapest, 2008., ISBN 9789631426571 Tzvetan
Todorov: A rossz emlékezete, a jó kísértése. Mérlegen a XX. század. Napvilág.
Budapest, 2005., ISBN 9639350540 Vlagyimir
Bukovszkij: A moszkvai per. XX. Század Intézet. Budapest, 2009., ISBN
978-963-88081-2-7 Alekszander
Szolzsenyicin: A Gulag-szigetcsoport I-II. Európa. Budapest, 2009., ISBN 9789630788328 Karsai László:
Holokauszt. Pannonica. Budapest, 2001., ISBN 9639252255 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ideológia történeti és politikai filozófiai
ismeretek bővítése. b) képességei - Elemzőkészség fejlesztés. |