Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Dráma a tanítás szolgálatában
Tárgy kódja: BONDS30200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Tölgyessy Zsuzsanna
Tárgyleírás:

A stúdium a drámapedagógia elméleti és gyakorlati ismereteit kívánja átadni: fejlődéslélektani ismeretek után a drámapedagógia gondolkodási módját, eszköztárát veszi sorba. Fókuszában az iskola keretei közt való felhasználhatóság körbejárása áll. A szakértői játék és az alkalmazott dráma bármely tantárgy esetén alkalmazható, a tanítási drámának teret a drámaóra, az osztályfőnöki vagy az erkölcstan óra adhat. Sarkalatos fontosságú a stúdiumon folyó oktatási módszer miszerint: az elméleti ismereteket is a gyakorlatba ágyazva, személyes tapasztalatszerzés útján közvetíti.

1. Kisgyerekkori szerepjátéktól a mintha-világig

2. Gondolkodási modellek és a fókusz fogalma a drámapedagógiában

3. Drámamodellek: központi figurára épülő, a csoport belső, külső problémával szembesül, akvárium-dráma

4. Kontextusépítő konvenciók

5. Narratív konvenciók

6. Költői konvenciók

7. Reflektív konvenciók

8. Színjátékos ismeretek: cselekmény bonyolítása, feszültségkeltés, szituáció, idő és tér használata, közös dramatizálás

9. Szimbólumok kezelése

10. Szabályjátékok saját élményű megtapasztalása

11. Dramatikus játék keretében improvizációs feladatok kipróbálása

12. Alkalmazott dráma: bármely iskolai tantárgy esetén tanórai keretek közt

13. Szakértői játék és a tanítási dráma alkalmazási lehetőségei

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Gabnai Katalin: Drámajátékok. Bevezetés a drámapedagógiába. Helikon Kiadó, Bp., 2015. p. 606-622. ISBN 978-963-227-739-4

2. Neelands, Jonothan: Konvenciók. In: Kaposi László (szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv. Magyar Drámapedagógiai Társaság, Budapest, II. ker. Kult. Közhasznú Nonprofit Kft. Marczibányi Téri Művelődési Központ Bp., 2013. 192 p. Jav. kiad. ISBN 978-963-8457-26-4

3. Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás szolgálatában. (ford.: SZAUDER Erik), Budapest. M. Drámaped. Társ.- Marczibányi Téri Művel. Közp., Budapest, 1994. 133 p. Bibliogr. 133. p. ISBN: 963 8457 05 8

4. Cziboly   Ádám (szerk.) (2010): DICE – a kocka el van vetve. DICE Konzorcium, on http://www.dramanetwork.eu/file/DICE_kutatasi_eredmenyek.pdf (2017.04.16.)

Ajánlott irodalom:

1. Tölgyessy Zsuzsanna: Drámapedagógia elmélete és gyakorlata. PPKE BTK, Esztergom, 2018. 102. p. ISBN 978-963-308-324-6

2. Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem?!, Holnap, Bp., 1996. ISBN 963-346-146-4

style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family: "Times New Roman";mso-fareast-language:HU">3. Réthy Endréné: A tanítás – tanulási folyamat motivációs lehetőségeinek elemzése. Akadémiai, Bp., 1988. ISBN 963 05 4749

4. Szauder Erik: Akciókutatás és drámatanítás DPM 2004/2

5. Zalay Szabolcs (2006): Konstruktivizmus és drámapedagógia. Iskolakultúra, 2006/1. Pécs

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

A drámapedagógia eszköztárának aktív ismerete, a különböző páros és csoportos munkaformák kiválasztása és alkalmazása.

A drámás, színjátékos ismeretek gyakorlati alkalmazása.

"margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height: normal;mso-hyphenate:none;tab-stops:15.85pt">b) képessége

Játszani tudáshoz szükséges képességek (figyelem, motiváció, flow, ön- és társismeret, önbizalom, önreflexió, magabiztosság, közösségépítés, problémamegoldás) folyamatos szinten tartása.

c) attitűdje

Elkötelezett lesz a személyiségfejlesztés drámapedagógiai eszközeinek alkalmazásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe