Tantárgy adatlapja
A stúdium
a drámapedagógia elméleti és gyakorlati ismereteit kívánja átadni:
fejlődéslélektani ismeretek után a drámapedagógia gondolkodási módját,
eszköztárát veszi sorba. Fókuszában az iskola keretei közt való
felhasználhatóság körbejárása áll. A szakértői játék és az alkalmazott dráma
bármely tantárgy esetén alkalmazható, a tanítási drámának teret a drámaóra,
az osztályfőnöki vagy az erkölcstan óra adhat. Sarkalatos fontosságú a
stúdiumon folyó oktatási módszer miszerint: az elméleti ismereteket is a
gyakorlatba ágyazva, személyes tapasztalatszerzés útján közvetíti. 1.
Kisgyerekkori szerepjátéktól a mintha-világig 2.
Gondolkodási modellek és a fókusz fogalma a drámapedagógiában 3.
Drámamodellek: központi figurára épülő, a csoport belső, külső problémával
szembesül, akvárium-dráma 4.
Kontextusépítő konvenciók 5.
Narratív konvenciók 6. Költői
konvenciók 7.
Reflektív konvenciók 8.
Színjátékos ismeretek: cselekmény bonyolítása, feszültségkeltés, szituáció,
idő és tér használata, közös dramatizálás 9.
Szimbólumok kezelése 10.
Szabályjátékok saját élményű megtapasztalása 11.
Dramatikus játék keretében improvizációs feladatok kipróbálása 12.
Alkalmazott dráma: bármely iskolai tantárgy esetén tanórai keretek közt 13.
Szakértői játék és a tanítási dráma alkalmazási lehetőségei |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1. Gabnai
Katalin: Drámajátékok. Bevezetés a
drámapedagógiába. Helikon Kiadó, Bp., 2015. p. 606-622. ISBN
978-963-227-739-4 2.
Neelands, Jonothan: Konvenciók. In:
Kaposi László (szerk.): Drámapedagógiai
olvasókönyv. Magyar Drámapedagógiai Társaság, Budapest, II. ker. Kult.
Közhasznú Nonprofit Kft. Marczibányi Téri Művelődési Központ Bp., 2013. 192
p. Jav. kiad. ISBN 978-963-8457-26-4 3.
Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás
szolgálatában. (ford.: SZAUDER Erik), Budapest. M. Drámaped. Társ.-
Marczibányi Téri Művel. Közp., Budapest, 1994. 133 p. Bibliogr. 133. p. ISBN:
963 8457 05 8 4. Cziboly
Ádám (szerk.) (2010): DICE – a kocka el van vetve. DICE Konzorcium, on http://www.dramanetwork.eu/file/DICE_kutatasi_eredmenyek.pdf (2017.04.16.) Ajánlott
irodalom: 1. Tölgyessy Zsuzsanna:
Drámapedagógia elmélete és gyakorlata. PPKE BTK, Esztergom, 2018. 102. p. ISBN 978-963-308-324-6 2. Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem?!, Holnap, Bp.,
1996. ISBN 963-346-146-4
style="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:
"Times New Roman";mso-fareast-language:HU">3. Réthy Endréné: A tanítás – tanulási folyamat motivációs
lehetőségeinek elemzése. Akadémiai, Bp., 1988. ISBN 963 05 4749 4. Szauder
Erik: Akciókutatás és drámatanítás DPM 2004/2 5. Zalay
Szabolcs (2006): Konstruktivizmus és drámapedagógia. Iskolakultúra, 2006/1.
Pécs |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A drámapedagógia eszköztárának
aktív ismerete, a különböző páros és csoportos munkaformák kiválasztása és
alkalmazása. A drámás, színjátékos ismeretek
gyakorlati alkalmazása.
"margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:
normal;mso-hyphenate:none;tab-stops:15.85pt">b) képessége Játszani tudáshoz szükséges
képességek (figyelem, motiváció, flow, ön- és társismeret, önbizalom,
önreflexió, magabiztosság, közösségépítés, problémamegoldás) folyamatos
szinten tartása. c)
attitűdje Elkötelezett lesz a
személyiségfejlesztés drámapedagógiai eszközeinek alkalmazásában. |