Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Dráma- és színháztörténet 2.
Tárgy kódja: BT-PSZ-7890
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása:

I. Cél és ismeretanyag Ismerjék meg az drámák, színházi előadások és drámajátékok elemzéséhez nélkülözhetetlen legfontosabb dramaturgiai és színháztudományi fogalmakat. A dráma és a drámaiság jellemzőbb meghatározásai. A tér, az idő, a cselekmény fogalma. A szerep. A kapcsolat. A szándék és az akarat működése. A feszültség. A kontraszt. A konfliktus, az érdekellentét fokozatai. Az összeütközés, a konfliktus pillanata. A szimbolikus pillanatok létrejötte színjátékos események során. A történet mint mese és mint cselekmény. A dráma külső és belső tagoltsága. Felvonás, kép, jelenet. Állapot, helyzet, fordulópont.  Hős, figura, alak.  Drámaszerkezetek. Dramatizálás. Tragédia, komédia, színmű.

Az írott dráma, mint szerzői ajánlat. Szerkezeti, nyelvi, dramaturgiai jellemzők. A cselekmény kibontása. Szinopszis készítése. A drámaelemzés és a drámaolvasás tanításának lehetséges változatai különböző korosztályok esetében.

Képzési követelmény: Ismerje a legfontosabb színháztörténeti korok dramaturgiáit, legyen képes különböző korosztályoknak megtanítani azok jellemzőit, s gyakorlatban legyen képes megértetni és megéreztetni a különböző fogalmak működését - mindennapi élethelyzetek és drámai művek példáival illusztrálva azokat. Legyen tisztában a drámai szövegen végzett munka fajtáival és törvényeivel, az írói és a kollektív dramatizálás munkaszakaszaival. Legyen képes dramatizálásra, egész drámai műből keresztmetszet készítésére.

A tantárgy tanításának ideje alatt, illetve a második év végére Képzési követelmény 24 dráma elemzése oly módon, hogy az egyetemi órák módszertani példát szolgáltassanak a későbbi tanítási munkához.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint:

-        ARISZTOTELÉSZ: Poétika, Tankönyvkiadó, Matúra sorozat Bp., 1988.

-        BÉCSY Tamás: Kalandok a drámával, Balassi, Bp., 1996.

-        BÉCSY Tamás: Mi a dráma? Akadémiai Kiadó, Bp., 1987.

-        BUDAI Éva: „Színház az egész világ…” Tanulási segédlet a színház- és drámatörténet tanulásához középiskolásoknak, Korona, Bp., 1993.

-        GABNAI Katalin: Színházas könyv I. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2005.

-        HEVESI Sándor: A drámaírás iskolája, Gondolat Kiadó, Bp., 1961.

-        Irodalmi fogalmak kisszótára, Korona Kiadó, Bp., 1996.

-        NÁNAY István: A színpadi rendezésről, Magyar Drámapedagógiai Társaság, Bp., 1999.

-         SZÉKELY György: Színházesztétika, Gondolat Kiadó, Bp., 1984.   

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Ko

mpetenciák

-        tudás A hallgatók a négy félév alatt ismerjék meg az érettségi vizsga részletes követelményei szerinti színháztörténeti és –elméleti, drámatörténeti és –elméleti, dramaturgiai ismeretanyag a gyakorlatban is felhasználásra képes szinten.

-        képesség Legyenek képesek a színháztudomány és a dramaturgiai ismeretek összekapcsolására a drámapedagógia eszközrendszerével – gyakorlati megközelítési megoldások felismerésére és alkalmazására.

-         attitűd Az elméleti ismeretek és a gyakorlati megközelítés összekapcsolásának változatos megközelítése, nyitottság ezek elfogadására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe