Tantárgy adatlapja
Tantárgy leírása: I. Cél és
ismeretanyag Ismerjék
meg az drámák, színházi előadások és drámajátékok elemzéséhez
nélkülözhetetlen legfontosabb dramaturgiai és színháztudományi fogalmakat. A
dráma és a drámaiság jellemzőbb meghatározásai. A tér, az idő, a cselekmény
fogalma. A szerep. A kapcsolat. A szándék és az akarat működése. A
feszültség. A kontraszt. A konfliktus, az érdekellentét fokozatai. Az
összeütközés, a konfliktus pillanata. A szimbolikus pillanatok létrejötte
színjátékos események során. A történet mint mese és mint cselekmény. A dráma
külső és belső tagoltsága. Felvonás, kép, jelenet. Állapot, helyzet,
fordulópont. Hős, figura, alak. Drámaszerkezetek. Dramatizálás. Tragédia,
komédia, színmű. Az írott dráma, mint szerzői
ajánlat. Szerkezeti, nyelvi, dramaturgiai jellemzők. A cselekmény kibontása.
Szinopszis készítése. A drámaelemzés és a drámaolvasás tanításának lehetséges
változatai különböző korosztályok esetében. Képzési követelmény: Ismerje a legfontosabb színháztörténeti korok
dramaturgiáit, legyen képes különböző korosztályoknak megtanítani azok
jellemzőit, s gyakorlatban legyen képes megértetni és megéreztetni a
különböző fogalmak működését - mindennapi élethelyzetek és drámai művek
példáival illusztrálva azokat. Legyen tisztában a drámai szövegen végzett
munka fajtáival és törvényeivel, az írói és a kollektív dramatizálás
munkaszakaszaival. Legyen képes dramatizálásra, egész drámai műből
keresztmetszet készítésére. A tantárgy
tanításának ideje alatt, illetve a második év végére Képzési követelmény 24 dráma elemzése oly módon, hogy az
egyetemi órák módszertani példát szolgáltassanak a későbbi tanítási munkához. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint: -
ARISZTOTELÉSZ:
Poétika, Tankönyvkiadó, Matúra sorozat Bp., 1988. -
BÉCSY Tamás: Kalandok a drámával,
Balassi, Bp., 1996. -
BÉCSY
Tamás: Mi a dráma? Akadémiai Kiadó, Bp., 1987. -
BUDAI Éva: „Színház az egész
világ…” Tanulási segédlet a színház- és drámatörténet tanulásához középiskolásoknak, Korona, Bp., 1993. -
GABNAI
Katalin: Színházas könyv I. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Bp., 2005. -
HEVESI
Sándor: A drámaírás iskolája, Gondolat Kiadó, Bp., 1961. -
Irodalmi fogalmak
kisszótára, Korona
Kiadó, Bp., 1996. -
NÁNAY
István: A színpadi rendezésről, Magyar Drámapedagógiai Társaság, Bp.,
1999. -
SZÉKELY
György: Színházesztétika, Gondolat Kiadó, Bp., 1984. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Ko mpetenciák -
tudás A hallgatók a négy félév alatt ismerjék meg az
érettségi vizsga részletes követelményei szerinti színháztörténeti és
–elméleti, drámatörténeti és –elméleti, dramaturgiai ismeretanyag a
gyakorlatban is felhasználásra képes szinten. -
képesség Legyenek képesek a színháztudomány és a
dramaturgiai ismeretek összekapcsolására a drámapedagógia eszközrendszerével
– gyakorlati megközelítési megoldások felismerésére és alkalmazására. -
attitűd Az elméleti ismeretek és a gyakorlati
megközelítés összekapcsolásának változatos megközelítése, nyitottság ezek
elfogadására. |