Tantárgy adatlapja
A tantárgy
célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az iskola keretein belül
megvalósítható, drámás eszköztár mozgósításával járó feladatkörökről,
lehetőségekről. Átlássák a drámatanári feladatkör összetett kötelezettségeit
és lehetőségeit, a tanár-diák kapcsolat specialitását, felismerjék, hogy az
iskolában a dráma milyen helyzetekben, alkalmakkor segítheti az oktatási és
nevelési folyamatokat. 1. Az
alkalmazott dráma helye, feladatai és lehetőségei az iskolában 2.
Drámajátékos módszertan a tantárgypedagógiákban 3.
Készség- és képességfejlesztés, közösségépítés, együttműködési képesség
erősítése különböző helyzetekben 4.
Dráma a kreatív emlékezés, ünnepek alkalmával 5.
Drámafoglalkozások az iskolai színjátékos események során 6.
Szabadidős tevékenységek, délutáni foglalkozások, táborok és a drámajáték 7.
Dráma az önálló alkotómunka előhívására 8.
Drámajáték a színház- és drámatörténet, színház- és drámaelméleti ismeretek
tanításakor 9.
Drámajátékkal az osztályfőnöki órán 10.
Drámaórák az iskolában 11.
Prevenciós célú drámaórák 12.
Drámaversenyek, dráma érettségi vizsga 13. A
dráma, mint pedagógiai stratégia az iskolai munkában, oktatásban, nevelésben |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. Gabnai
Katalin: Drámajátékok. Helikon Kiadó. Budapest, 2015. ISBN 978-963-227-739-4 2. Eck
Júlia: Drámajáték a középiskolai irodalomórán. Protea Kulturális Egyesület.
Budapest, 2015. ISBN 978-963-88638-7-4 3. Nemzeti
alaptantervek és Kerettantervek 1995, 2001, 2003, 2011 4. Körömi
Gábor: Tábori szabadidős játékaink. in: Iskolakultúra, 2017. 1-12. 121-135.o. 5. Schmidt
Katalin Ágnes: Képzőművészeti alkotások felhasználása az
idegennyelv-oktatásban a drámapedagógia eszköztárának segítségével. in:
Iskolakultúra, 2017. 1-12. 144-155.o. 6. Bethlenfalvy Ádám (2015): Alkalmazott színház. A
drámapedagógia és színházi nevelés különböző formáinak bemutatása. In: Bodnár Gábor és
Szentgyörgyi Rudolf (szerk.): Szakpedagógiai körkép. Művészetpedagógiai
tanulmányok, ELTE, Budapest, p.
79–95. URL: http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMK_4.pdf. 7. Cziboly
Ádám (szerk.) (2010): DICE – a kocka el van vetve. DICE Konzorcium, on http://www.dramanetwork.eu/file/DICE_kutatasi_eredmenyek.pdf (2017.04.16.) Ajánlott szakirodalom: 1. Sándor
Zsuzsa: Irodalmi művek feldolgozása drámajátékkal. Candy Kiadó. Veszprém,
2001. ISBN 963-8593-55-5 2. Perényi
Balázs: Improvizációs gyakorlatok. Kézikönyv amatőr színtársulatok részére.
Zetna Kiadó. 2009. ISBN 9788686-469205 3. Golden Dániel (2016): A színház mint eszköz a dramatikus nevelésben. In:
Görcsi Péter, P. Müller Péter, Pandur Petra, Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon túl. A alkalmazott színház és környéke. Kronosz. Pécs, p. 57–69. 4. Novák Géza Máté (2016): Dráma és pedagógia. A drámapedagógia aktuális
kérdéseiről in: Neveléstudomány 2016/2 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismerjék
meg a különböző, köznevelésben alkalmazható drámajátékos tevékenységi
lehetőségeket, ezek jellemzőit, funkcióját, oktatási és nevelési céljait b)
képessége Rendelkezzenek ezek alkalmazásához szükséges
drámapedagógus-kompetenciákkal, és ezeket legyenek képesek alkotó módon a
gyakorlatban alkalmazni. c)
attitűdje Nyitottabbá válnak az iskolai nevelési, fejlesztési
feladatok megoldására, és növekszik vállalkozási kedvük a problémás helyzetek
értelmezésében, feldolgozásában. |