Tantárgy adatlapja
Tantárgy
leírása: Cél és ismeretanyag: A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek
az iskola keretein belül megvalósítható, drámás eszköztár mozgósításával járó
feladatkörökről, lehetőségekről. Átlássák a drámatanári feladatkör összetett
kötelezettségeit és lehetőségeit, a tanár-diák kapcsolat specialitását,
felismerjék, hogy az iskolában a dráma milyen helyzetekben, alkalmakkor
segítheti az oktatási és nevelési folyamatokat. A
feldolgozott területek felölelik az iskolában alkalmazható különböző
lehetőségeket (Drámajátékos
módszertan a tantárgypedagógiákban, Készség- és képességfejlesztés,
közösségépítés, együttműködési képesség erősítése különböző helyzetekben,
Dráma a kreatív emlékezés, ünnepek alkalmával, Drámafoglalkozások az iskolai
színjátékos események során, Szabadidős tevékenységek, délutáni
foglalkozások, táborok és a drámajáték, Dráma az önálló alkotómunka
előhívására, Drámajáték a színház- és drámatörténet, színház- és
drámaelméleti ismeretek tanításakor, Drámajátékkal az osztályfőnöki órán) Képzési
követelmény: A
hallgatók megismerkednek a különféle területekkel, és ehhez az alkalmazott
drámajáték különféle alkalmazási módjaival, felhasználásával. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint: -
Gabnai
Katalin: Drámajátékok. Helikon Kiadó. Budapest, 2015. ISBN: 978-963-227-739-4 -
Eck Júlia:
Drámajáték a középiskolai irodalomórán. Protea Kulturális Egyesület.
Budapest, 2015. ISBN 978-963-88638-7-4 -
Nemzeti
alaptantervek és Kerettantervek 1995, 2001, 2003, 2011 -
Körömi
Gábor: Tábori szabadidős játékaink. in: Iskolakultúra, 2017. 1-12. 121-135.o. -
Schmidt
Katalin Ágnes: Képzőművészeti alkotások felhasználása az
idegennyelv-oktatásban a drámapedagógia eszköztárának segítségével. in:
Iskolakultúra, 2017. 1-12. 144-155.o. -
Sándor
Zsuzsa: Irodalmi művek feldolgozása drámajátékkal. Candy Kiadó, Veszprém,
2001. ISBN 963-8593-55-5 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismerjék
meg a különböző, köznevelésben alkalmazható drámajátékos tevékenységi lehetőségeket,
ezek jellemzőit, funkcióját, oktatási és nevelési céljait b) képességei -
Legyenek empatikusak, bírjanak pontos reakciókkal, gyors és adekvát
kommunikációs képességekkel verbális és nonverbális szinten. c) attitűdje -
Egyre inkább váljon sajátjukká a drámatanári attitűd értő-alkalmazó
birtoklása, rendelkezzenek
a szükséges drámapedagógus-kompetenciákkal, és ezeket legyenek képesek alkotó
módon a gyakorlatban alkalmazni. |