Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Drámajátékos alapozó gyakorlatok 2.
Tárgy kódja: BONDS00400
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

A tárgy célja:

A kurzus célja, hogy a hallgatók bővebb ismereteket szerezzenek az alapvető drámajátékokról, különös tekintettel azon gyakorlatokra, amelyek nevelési és oktatási célokhoz kapcsolódnak. További cél, hogy a megismert gyakorlatok alkalmazásáról különböző nevelési folyamatokban tapasztalatot szerezzenek.

A tantárgy célja az is, hogy a hallgatók képet kapjanak a személyiség- és közösségfejlesztéshez kapcsolódó dramatikus módszerekről, technikák alkalmazásáról, illetve megismerjék ezek alkalmazási lehetőségeit a különböző tantárgyak tanításában (magyar nyelv és irodalom, idegen nyelv, történelem).

1. Általános készségfejlesztő gyakorlatok.

2. Bemelegítő és lazító gyakorlatok.

3. Beszédfejlesztést megalapozó előgyakorlatok.

4. Az önismeretet fejlesztő gyakorlatok.

5. Kapcsolatteremtési és bizalomfejlesztő gyakorlatok.

6. Együttműködési játékok.

7. Csoportdinamikai gyakorlatok.

8. Arcjáték, mimika, gesztusok gyakorlatai.

9. Testtel és testtartással összefüggő gyakorlatok.

10. Kommunikációs gyakorlatok 1.

11. Kommunikációs gyakorlatok 2.

12. Az alkotómunka közösségépítő szerepe.

13. A különböző korú csoportok játékai.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Gabnai Katalin: Drámajátékok – bevezetés a drámapedagógiába. Helikon Kiadó. Budapest, 1999. ISBN 963208599

2. Bolton, Gavin: A tanítási dráma elmélete. Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1993. 112 p. ISBN 963-8457-04-X

3. Drámapedagógiai olvasókönyv. Szerk. Kaposi László, II. Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft. Budapest, 2013. 192 p. ISBN 978-963-8457-26-4

Ajánlott szakirodalom:

1. Gabnai Katalin: Színházas könyv. Helikon Kiadó. Budapest, 2012. 402 p. ISBN 9789632272979

2. Duró Győző-Nánay István: Dramaturgiai olvasókönyv. Marczibányi Téri Művelődési Központ, Budapest, 1993. 160 p. ISBN 0729000182102

3. Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás szolgálatában. Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság. 1994. 133 p. ISBN 963 8457 05 8

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont<

/i>) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a) tudása

A hallgatók bővülő ismeretekkel rendelkezzenek a drámapedagógia pszichológiai vonatkozásairól, és az egyes drámajátékok fejlesztési sajátosságairól, különös tekintettel az önismereti, illetve az együttműködési és közösségépítő gyakorlatokra.

A hallgatók ismerjék meg a drámajátékok széleskörű nevelési funkcióit és bővülő tudásuk legyen a drámapedagógia alkalmazásának iskolai lehetőségeiről.

b) képessége

A hallgatók legyenek képesek a drámajátékok közösségben történő bemutatására és alakuljon ki bennük az együttjátszás igénye, illetve teremtődjenek meg a foglalkozásvezetéshez szükséges készségek.

A hallgatók legyenek képesek egyszerű bemelegítő és lazító tréningek tervezésére, illetve önismereti és csoportdinamikai gyakorlatokban való részvételre.

c) attitűdje

Empatikusabbá válnak, és jobban figyelembe veszik a másik ember problémáit, élethelyzetét.<

/o:p>

Magabiztosabbá válnak a feladatok megoldásában, a kommunikációban.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe