Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A kurzus
célja, hogy a hallgatók bővebb ismereteket szerezzenek az alapvető
drámajátékokról, különös tekintettel azon gyakorlatokra, amelyek nevelési és
oktatási célokhoz kapcsolódnak. További cél, hogy a megismert gyakorlatok
alkalmazásáról különböző nevelési folyamatokban tapasztalatot szerezzenek. A tantárgy
célja az is, hogy a hallgatók képet kapjanak a személyiség- és
közösségfejlesztéshez kapcsolódó dramatikus módszerekről, technikák
alkalmazásáról, illetve megismerjék ezek alkalmazási lehetőségeit a különböző
tantárgyak tanításában (magyar nyelv és irodalom, idegen nyelv, történelem). 1. Általános készségfejlesztő
gyakorlatok. 2. Bemelegítő és lazító
gyakorlatok. 3. Beszédfejlesztést megalapozó
előgyakorlatok. 4. Az önismeretet fejlesztő
gyakorlatok. 5. Kapcsolatteremtési és
bizalomfejlesztő gyakorlatok. 6. Együttműködési játékok. 7. Csoportdinamikai gyakorlatok. 8. Arcjáték, mimika, gesztusok
gyakorlatai. 9. Testtel és testtartással
összefüggő gyakorlatok. 10. Kommunikációs gyakorlatok 1. 11. Kommunikációs gyakorlatok 2. 12. Az alkotómunka közösségépítő
szerepe. 13. A különböző korú csoportok
játékai. |
|
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
|
Kötelező irodalom: 1. Gabnai
Katalin: Drámajátékok – bevezetés a drámapedagógiába. Helikon Kiadó.
Budapest, 1999. ISBN 963208599 2. Bolton,
Gavin: A tanítási dráma elmélete. Budapest, Marczibányi Téri Művelődési
Központ, 1993. 112 p. ISBN 963-8457-04-X 3.
Drámapedagógiai olvasókönyv. Szerk. Kaposi László, II. Kerületi Kulturális
Közhasznú Nonprofit Kft. Budapest, 2013. 192 p. ISBN 978-963-8457-26-4 Ajánlott szakirodalom: 1. Gabnai
Katalin: Színházas könyv. Helikon Kiadó. Budapest, 2012. 402 p. ISBN
9789632272979 2. Duró
Győző-Nánay István: Dramaturgiai olvasókönyv. Marczibányi Téri Művelődési
Központ, Budapest, 1993. 160 p. ISBN 0729000182102 3. Neelands,
Jonothan: Dráma a tanulás szolgálatában. Budapest, Magyar Drámapedagógiai
Társaság. 1994. 133 p. ISBN 963 8457 05 8 |
|
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához
a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
|
a) tudása A
hallgatók bővülő ismeretekkel rendelkezzenek a drámapedagógia pszichológiai
vonatkozásairól, és az egyes drámajátékok fejlesztési sajátosságairól,
különös tekintettel az önismereti, illetve az együttműködési és közösségépítő
gyakorlatokra. A
hallgatók ismerjék meg a drámajátékok széleskörű nevelési funkcióit és bővülő
tudásuk legyen a drámapedagógia alkalmazásának iskolai lehetőségeiről. b) képessége A
hallgatók legyenek képesek a drámajátékok közösségben történő bemutatására és
alakuljon ki bennük az együttjátszás igénye, illetve teremtődjenek meg a
foglalkozásvezetéshez szükséges készségek. A
hallgatók legyenek képesek egyszerű bemelegítő és lazító tréningek
tervezésére, illetve önismereti és csoportdinamikai gyakorlatokban való
részvételre. c) attitűdje Empatikusabbá
válnak, és jobban figyelembe veszik a másik ember problémáit, élethelyzetét. Magabiztosabbá
válnak a feladatok megoldásában, a kommunikációban. |
|