Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Drámapedagógia, drámajáték típusok 1.
Tárgy kódja: BONDS01600
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Tölgyessy Zsuzsanna
Tárgyleírás:

A tárgy célja:

A hallgatók sokoldalúan megismerjék a drámapedagógiát mint pedagógiai módszert és feldolgozzák a különböző drámajáték-típusok pedagógiai aspektusait, különös tekintettel a diákok kreativitásának és kommunikációjának fejlesztése érdekében.

A tantárgy célja továbbá, hogy a drámapedagógia elméletét a gyakorlatba is át tudják ültetni, és ennek keretében képesek legyenek különböző drámás foglalkozások vezetésére.

1. Tanítási stratégiák és tanári szerepek drámapedagógiai megközelítése

2. Szabályjátékok alkalmazása a tanórán 1. (bizalom-, közösségépítő-, önismereti játékok)

3. Szabályjátékok alkalmazása a tanórán 2. (kommunikációs-, kreativitást fejlesztő-, koncentrációs játékok)

4. Egyéb fejlesztő játékok alkalmazása a tanórán

="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:HU"> 1. (megfigyelőkészség- és memóriafejlesztő)

5. Egyéb fejlesztő játékok alkalmazása a tanórán 2. (mozgásos, érzékelés-fejlesztő, nyelvi, szituációs játékok)

6. Történetek feldolgozásának általános szempontjai, szabályai

7. Történetek feldolgozásának sajátos szempontjai és különböző módszerei

8. Mesék dramatizálása a gyakorlatban 1.

9. Mesék dramatizálása a gyakorlatban 2.

10. Fikcióra épülő történetek dramatizálása a gyakorlatban 1.

11. Fikcióra épülő történetek dramatizálása a gyakorlatban 2.

12. Valós történetek dramatizálása a gyakorlatban 1.

13. Valós történetek dramatizálása a gyakorlatban 2.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Gabnai Katalin: Drámajátékok. Bevezetés a drámapedagógiába. Helikon Kiadó, Bp., 2015. p. 606-622. ISBN 978-963-227-739-4

2. Neelands, Jonothan: Konvenciók. In: Kaposi László (szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv. Magyar Drámapedagógiai Társaság, Budapest, II. ker. Kult. Közhasznú Nonprofit Kft. Marczibányi Téri Művelődési Központ Bp., 2013. 192 p. Jav. kiad. ISBN 978-963-8457-26-4

3. Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás szolgálatában. (ford.: SZAUDER Erik), Budapest. M. Drámaped. Társ.- Marczibányi Téri Művel. Közp., Budapest, 1994. 133 p. Bibliogr. 133. p. ISBN:963 8457 05 8

4. 1. Bolton, Gavin: A tanítási dráma elmélete. Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1993. 112 p. ISBN: 963-8457-04-X

Ajánlott irodalom:

1. Tölgyessy Zsuzsanna: Drámapedagógia elmélete és gyakorlata.

="mso-bidi-font-weight: bold">PPKE BTK, Esztergom, 2018. 102. p. ISBN 978-963-308-324-6

2. Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem?!, Holnap, Bp., 1996. ISBN 963-346-146-4

3. Réthy Endréné: A tanítás - tanulási folyamat motivációs lehetőségeinek elemzése. Akadémiai, Bp., 1988. ISBN 963 05 4749

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

A drámapedagógia eszköztárának aktív ismerete, a különböző páros és csoportos munkaformák kiválasztása és alkalmazása.

A drámás, színjátékos ismeretek gyakorlati alkalmazása.

b) képessége

Játszani tudáshoz szükséges képességek (figyelem, motiváció, flow, ön- és társismeret, önbizalom, önreflexió, magabiztosság, közösségépítés, problémamegoldás) folyamatos szinten tartása.

c) attitűdje

Magabiztosabbak lesznek a feladatok elvégzésében és a kommunikációban.

Kezdeményezőképességük és vállalkozó szellemük növekszik.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe