Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Egészségmagatartás, egészségfejlesztés és egészségkommunikáció
Tárgy kódja: BMNPS09300M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Désfalvi Judit
Tárgyleírás:

A kurzus alapvetően négy tematikus egységből épül fel. Az első az egészségpszichológia alapjait tárgyalja, annak társadalmi kontextusát ismerteti. Ezt követően az egészségmagatartás alapvető magyarázó modelljeinek megismertetésére kerül sor, amely által képessé tesszük a hallgatókat ezen modellekben való gondolkodásra, illetve azok gyakorlatban való alkalmazására. E modellek érvényességét különböző egészségkárosító magatartások vonatkozásában vizsgáljuk. A kurzus haramdik egysége az egészségfejlesztés alapfogalmait és módszereit ismerteti, különös hangsúlyt fektetve az egészségfejlesztés szintér-megközelítésére. A negyedik blokk az egészségkommunikáció jelenségkörét mutatja be, kiváltképp az orvos-beteg kapcsolat és a társadalmi marketing vonatkozásában.

Az egészségmagatartás fogalma, háttere

Az egészségmagatartás modelljei I. – II.

Az egészségi állapottal összefüggő személyiségtényezők szerepe

Az egészségfejlesztés alapfogalmai, elvei

Az egészségfejlesztés színtér megközelítése

Iskolai egészségfejlesztés

Munkahelyi egészségfejlesztés

Egészségkommunikáció – társadalmi marketing

Egészségkommunikáció – orvos/gyógyító-beteg kapcsolat

Egészségkommunikáció – motivációs interjú

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Urbán, R. (2001) Útban a magatartásszempontú egészségpszichológia felé: az egészségmagatart&aacu

te;s pszichológiai elemzése. Magyar Pszichológiai Szemle, (56) 4: 593-622.

Prochaska, J. O. – Norcross, J. C. – DiClemente, C. C. (2009) Valódi újrakezdés. Ursus Libris, Budapest. ISBN 9639718234

Kállai J. – Varga J. – Oláh A. (szerk.) (2007) Egészségpszichológia a gyakorlatban. Budapest, Medicina Kiadó, 115-132, 239-278. ISBN 978 963 226 486 8

Urbán R. – Demetrovics Zs. – Rigó A. – Oláh A. (szerk.)  Az egészségpszichológia elmélete és alkalmazásai I-II. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 69-94. ISBN 9789633121061

Demetrovics, Zs. – Kökönyei, Gy. – Oláh, A. (szerk.) Személyiséglélektantól az egészségpszichológiáig. Budapest, Trefort Kiadó, 99-110.

Az egészségfejlesztés alapelvei. Az egészségfejlesztés alapvető nemzetközi dokumentumai. Budapest, OEFI, 2004. ISBN 963 86595 3 x

Füzesi Zs. – Tistyán L. (2004) Egészségfejlesztés és közösségfejlesztés a színtereken. Budapest, OEFI. ISBN 963 86595 6 4

Demetrovics, Zs. – Urbán, R. – Kökönyei, GY. (szerk.) Iskolai egészségfejlesztés. Budapest, L’Harmattan Kiadó, 29-43.

Urbán R. (2009) A motivációs interjú. In Demetrovics, ZS. (szerk.) Az addiktológia alapjai III., Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 277-293. ISBN 9789632840483

Bálint M. (1961/1990) Az orvos, a beteg és a betegsége. Animula, Budapest. ISBN 9637124659

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
pszichológia BMNB-XPS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe