Tantárgy adatlapja
Az egészségpszichológia fogalma, részterületei, rövid története
Morális egészség és deviancia
A kriminális személyiség kialakulásának magyarázatai (biológiai, pszichoanalitikus, tanuláselméleti, személyiség-lélektani, szociálpszichológiai szempontból.
A deviáns személyiségfejlődési folyamat szakaszai, a deviáns szocializációt elősegítő faktorok: család, iskola, kortárscsoportok.
A szubkultúrák szerepe a deviáns karrier kialakulásában.
Eysenck koncepciója a bűnözők gyengébb kondicionálhatóságáról.
David Farrington komplex elmélete az antiszociális tendencia kialakulását elősegítő és gátló tényezőkről.
A pszichopátia szerepe a bűnözésben (Robert Hare).
Bűnelkövetők személyiségprofilja a Big Five-ban.
Önkontroll és bűnelkövetés (Gottfredson, Hirschi).
A bűnmegelőzés pszichológiai lehetőségei.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
KULCSÁR Zsuzsanna, Egészségpszichológia, Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 1998. ISBN 963-463-156-8
BOROS János, MÜNNICH Iván, SZEGEDI Márton (szerk), Psychology and criminal justice, New York, Walter de Gruyter, 1998. ISBN 3-11-016329-2
BOROS János, CSETNEKY László, Börtönpszichológia, Budapest, Rejtjel Kiadó, 2002.
Gönczöl Katalin, Korinek L&a
acute;szló, Lévai Miklós, Kriminológiai ismeretek, Budapest, Corvina, 1996. ISBN 963-13-4251-4
FELDMAN, Philip, The psychology of crime, Cambridge, Cambridge University Press, 1993. ISBN 0-521-33120-X
MÜNNICH Iván, SZAKÁCS Ferenc (szerk.), Bűnöző fiatalok, Budapest, Tankönyvkiadó, 1990.
KULCSÁR Zsuzsanna, Pszichopátia. Budapest, ELTE, 1986. ISBN 963-462-078-7
VIRÁG György, VÁG András, Elméletek a bűnöző személyiségről, In: KIS Géza, FOGARASI Mihály (szerk.), Kriminálpszichológiai szöveggyűjtemény, Budapest, BM Kiadó, 1996. ISBN 963-7703-438
WHYTE, William Foote, Utcasarki társadalom, Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó, 1999. ISBN 963-9158-56-9
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Részletes ismeretekkel rendelkezik a klinikai és egészségpszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.
b) képességei
Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.
Képes véleményét önállóan megfogalmazni a szakmai-tudományos elvárásoknak megfelelően (akár idegen nyelven is) és szakmai fórumokon megvédeni.
c) attitűdje
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját és az általa vezetett csoport produktumaiért.