Tantárgy adatlapja
A szociális munka módszerei közül az általánosan használt esetmunka elméletének és gyakorlatának integrálása esetmegoldásokkal, különös tekintettel, a családokkal végzett segítőmunka aspektusaira. A hallgatók a kurzus keretében elsajátítják az esetleírás és az esettanulmány készítésének alapjait.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Szabó Lajos: Szociális esetmunka. SZMA, Budapest, 1993. ISSN 1216-5670
Compton, BR. – Galaway, B.: Problémamegoldás: a szociális munka folyamata. In: Hegyesi G. – Talyigás K. (szerk.) (1996): A szociális munka elmélete és gyakorlata 1. kötet. Általános szociális munka. Semmelweis Kiadó, Budapest. 138–159. ISBN 9638154721
Stang T.: Szociális munka családokkal. In: Kozma J. (szerk.): Kézikönyv szociális munkásoknak. SzSzSz, Budapest, 2002. ISBN 963 00 9972 1
Berg, IK: Konzultáció sokproblémás családokkal. Animula Kiadó, Budapest, 2007. ISBN 9789638089793
Minuchin, P. –Colapinto, J. –Minuchin, S.: Krízisről krízisre. A szegény családok segítése (Szociális Szakmai Gyűjtemény). Animula , Budapest, 2002. ISBN 963-9410-19-5
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
Ismeri a szociális, a gyermekjóléti, a gyermekvédelmi, a nevelési intézmények működését, azok jogi szabályozását.
Módszertani tudással rendelkezik, átlátja a szociális szakma innovációjának lehetőségeit.
b) képességei
Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.
Képes az egyének, családok, csoportok, közösségek jog- és érdekérvényesítő képességének fejlesztésére.
c) attitűdje
Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.
Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.
Egyéni munkájában reális önismerettel, önértékeléssel rendelkezik, önmagát kritikusan szemléli.
d) autonómiája és felelőssége
Képviseli a szociálpedagógia módszereit, ismereteit. Adekvát esetben felelősségteljesen képviseli szakmai szervezeti egységét.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.