Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: A hallgató differenciál
diagnosztikai ismertek és a folyamatdiagnózis szemléltével legyen képes a
gyermekek vizsgálatára és fejlődésük nyomon követésére. A szakértői vélemény,
a saját maga által felvett vizsgálati eredmények és pedagógiai tapasztalatok alapján
az adott gyermek egyéni fejlesztési tervének elkészítése és közös
megbeszélése. Főbb tematikai
csomópontok: 1. A differenciált
diagnosztikai ismeretek – szakértői vélemény szerepe 2. A folyamatdiagnózis
elmélete és gyakorlata 3. Különböző mérési
módszerek (pl. DIFER, GMP) és eredményeik
feldolgozása 4. A részképességzavarok
folyamatos javításának gyakorlata Az egyéni fejlesztési tervek és
azok korrekciója |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Fazekasné
(et. al.) (2018) Differenciált fejlődésvizsgáló
rendszer. Tesztrendszer, Kézikönyv, fejlődési mutató. Mozaik Kiadó. -
Fazekasné
Fenyvesi Margit -Nagy József (2008) DIFER - A beszédhanghallás
fejlesztése 4-8 éves életkorban. Tanári kézikönyv. Mozaik Kiadó. -
Gósy Mária
(2005) A beszédészlelés és
beszédmegértés fejlesztése (szóban és írásban) óvodásoknak. NIKOL KKT. -
Józsa
Krisztián - Nagy József (2018) DIFER - Fejlődési mutató
(bővített). Mozaik
Kiadó. -
Józsa
Krisztián (2017) DIFER - A számolás fejlesztése
4-8 éves életkorban. Tanári kézikönyv. Mozaik Kiadó. -
Kissné
Takács Erika-Rákóczi Zoltánné (2006) Iskolakészültség
megállapítása. Pedellus Kiadó. Budapest. -
M. Tamás
Márta (2009) Fejlesztőpedagógia.
ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. -
Meixner
Ildikó (2012) A dyslexia prevenció,
redukció módszere. Meixner Alapítvány. -
Miskolcziné
Radics Katalin - Nagy József (2017) DIFER - Az írásmozgáskoordináció
fejlesztése 4-8 éves életkorban. Tanári kézikönyv. Mozaik Kiadó. Ajánlott irodalom: -
Porkolábné
dr. Balogh Katalin (2005) Készségfejlesztő
eljárások tanulási zavarral küzdő kisiskolásoknak. ELTE PPK. -
Szautner
Jánosné Szigeti Gizella (2004) A
tanulási zavarok korrekciója kisiskolás korban 1.-2.-3.-4. Marketing
Műhely. -
Székely
Balázsné (2006) Részképességek I.-II.
Gyakorlófeladatok. Műszaki
Könyvkiadó. Budapest. -
Tölgyszéki
Papp Gyuláné (2003) A tanulási
nehézségek kezelése. Logopédia Kiadó. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri a
tanulási zavar pedagógiai diagnosztikájának gyakorlati alkalmazását. -
Ismeri a
diszlexia, a diszgráfia és diszkalkulia fogalmakat, és azok kialakulásának
hátterét. -
Ismeri a
különböző fejlesztések elméleti hátterét és gyakorlati kérdéseit. b) képességei -
Képes a
szűrővizsgálatok elvégzésére, eredményeinek elemzésére, értelmezésére. -
Képes a
pontos diagnózis felállítása érdekében megfelelő pedagógiai jellemzést
készíteni -
Képes a
szülők számára is segítséget nyújtani. -
Képes a
szakértői vélemény alapján egyéni fejlesztési tervet összeállítani. -
Képes a
gyermek igényeinek megfelelő terápiát tart. c) attitűdje -
Nyitott az
együttműködésre a szakértői bizottsággal. -
Nyitott a
különböző szakemberekkel történő együttműködésre a gyermek fejlesztése
érdekében. |