Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Egyéni fejlesztés támogatása
Tárgy kódja: BT-PSZ-4380
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Ratimovszky Kornélia
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgató differenciál diagnosztikai ismertek és a folyamatdiagnózis szemléltével legyen képes a gyermekek vizsgálatára és fejlődésük nyomon követésére. A szakértői vélemény, a saját maga által felvett vizsgálati eredmények és pedagógiai tapasztalatok alapján az adott gyermek egyéni fejlesztési tervének elkészítése és közös megbeszélése.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       A differenciált diagnosztikai ismeretek – szakértői vélemény szerepe

2.       A folyamatdiagnózis elmélete és gyakorlata

3.       Különböző mérési módszerek (pl. DIFER, GMP) és eredményeik feldolgozása

4.       A részképességzavarok folyamatos javításának gyakorlata

           Az egyéni fejlesztési tervek és azok korrekciója

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Fazekasné (et. al.) (2018) Differenciált fejlődésvizsgáló rendszer. Tesztrendszer, Kézikönyv, fejlődési mutató. Mozaik Kiadó.

-       

n style="font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-fareast-language:HU">Fazekasné Fenyvesi Margit -Nagy József (2008) DIFER - A beszédhanghallás fejlesztése 4-8 éves életkorban. Tanári kézikönyv. Mozaik Kiadó.

-        Gósy Mária (2005) A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése (szóban és írásban) óvodásoknak. NIKOL KKT.

-        Józsa Krisztián - Nagy József  (2018) DIFER - Fejlődési mutató (bővített). Mozaik Kiadó.

-        Józsa Krisztián (2017) DIFER - A számolás fejlesztése 4-8 éves életkorban. Tanári kézikönyv. Mozaik Kiadó.

-        Kissné Takács Erika-Rákóczi Zoltánné (2006) Iskolakészültség megállapítása. Pedellus Kiadó. Budapest.

-        M. Tamás Márta (2009) Fejlesztőpedagógia. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest.

-        Meixner Ildikó (2012) A dyslexia prevenció, redukció módszere. Meixner Alapítvány.

-        Miskolcziné Radics Katalin - Nagy József (2017) DIFER - Az írásmozgáskoordin

áció fejlesztése 4-8 éves életkorban. Tanári kézikönyv. Mozaik Kiadó.

Ajánlott irodalom:

-        Porkolábné dr. Balogh Katalin (2005) Készségfejlesztő eljárások tanulási zavarral küzdő kisiskolásoknak. ELTE PPK.

-        Szautner Jánosné Szigeti Gizella (2004) A tanulási zavarok korrekciója kisiskolás korban 1.-2.-3.-4. Marketing Műhely.

-        Székely Balázsné (2006) Részképességek I.-II. Gyakorlófeladatok.  Műszaki Könyvkiadó. Budapest.

-        Tölgyszéki Papp Gyuláné (2003) A tanulási nehézségek kezelése. Logopédia Kiadó.

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri a tanulási zavar pedagógiai diagnosztikájának gyakorlati alkalmazását.

-        Ismeri a diszlexia, a diszgráfia és diszkalkulia f

ogalmakat, és azok kialakulásának hátterét.

-        Ismeri a különböző fejlesztések elméleti hátterét és gyakorlati kérdéseit.

b) képességei

-        Képes a szűrővizsgálatok elvégzésére, eredményeinek elemzésére, értelmezésére.

-        Képes a pontos diagnózis felállítása érdekében megfelelő pedagógiai jellemzést készíteni

-        Képes a szülők számára is segítséget nyújtani.

="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-top:0cm;margin-right:0cm; margin-bottom:0cm;margin-left:31.5pt;margin-bottom:.0001pt;mso-add-space: auto;text-indent:-18.0pt;line-height:normal;mso-list:l0 level1 lfo3; tab-stops:15.85pt">-        Képes a szakértői vélemény alapján egyéni fejlesztési tervet összeállítani.

-        Képes a gyermek igényeinek megfelelő terápiát tart.

c) attitűdje

-        Nyitott az együttműködésre a szakértői bizottsággal.

-        Nyitott a különböző szakemberek

kel történő együttműködésre a gyermek fejlesztése érdekében.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe